På bara några timmar var de överallt – i TV4:s morgonsoffa, i kvällstidningarna och på sajter runt om i världen. Kiruna IF:s regnbågssatsning – där man bland annat är den första svenska idrottsföreningen som genomgår en HBTQ-certifiering – har blivit en medial succé.
Nu kommer nästa hyllning – från varumärkesstrategen Niklas Turner Olovzon.
– Jag är född där så jag vet att det norrländska kynnet kan präglas av en hårdbarkad manlighet med vissa machodrag upphöjt i kubik. Så jag tycker det är extra häftigt och unikt att de ger sig in i en sådan frågeställning, säger Turner Olovzon och fortsätter:
– Jag tänkte när jag såg det att det är så himla självklart och vilket öppet mål för en idrottsklubb att ta den här positionen, samtidigt var det oväntat och udda att just Kiruna gjorde det och vågade gå så långt
Och det är jobbet bakom ytan som han är imponerad av.
– Att de har regnbågströjan och gick i pridetåget är ganska lätt fixat. Det som är det stora är just att de har certifierat sig, de snackar om toaletter och de har tagit in experter som har utbildat dem. Att de har gjort den resan – på riktigt.
Turner Olovzon berättar vidare att viktiga samhällsfrågor är framtiden för idrottsföreningar och att fler kommer att haka på.
– Jag har kontakt med många elitidrottsklubbar och jag vet att det diskuteras olika typer av samhällsprojekt och man börjar röra sig mot det här med att besöka barnsjukhus och annat, fast det är få som tar upp det på en strategisk nivå och verkligen gör det visionärt och integrerande som en del i hela verksamheten. Men Kiruna gjorde det med buller och bång så de har på nåt sätt brutit alla tabun direkt, vilket gör att jag tror att många klubbar kommer att haka på fast med andra frågor.
Han tar Brynäs reklamfria tröjor som ett exempel.
– De jobbar med Unicef och gör en Barcelona. Det är också ett innovativt grepp där jag vet att man från Brynäs håll resonerar som så att de tror att deras sponsorintäkter kommer att öka genom att rensa dräkten från reklam. Det bevisar att den där reklamen på dräkten kanske inte är det viktiga utan att det kanske är det man gör med företagen som är det långsiktigt hållbara och ekonomiskt lönsamma.
Kiruna IF:s satsning innebär inte bara att man gör samhällsnytta utan sköter man sina kort rätt kan det också bli en ekonomisk succé.
– Jag tror inte att deras syfte har varit att öka sina intäkter genom det här men jag skulle säga att deras pr-värde har varit gigantiskt och deras pr-genomslag är säkert värt hundratals miljoner i pr-värde. Men hur det omsätts i pengar på Kirunas konto i form av nya publik- och sponsringsintäkter är svårt för mig att sia om i dagsläget, säger Niklas Turner Olovzon.