För skidklubben IFK Kiruna är Matojärvi hemmaplan för träning och tävlingsarrangemang. Även sektionerna för skidorientering och mountainbike använder området.
Magnus Lindmark är ordförande i föreningen och har spenderat mycket tid i spåren runt Matojärvi ända sedan barnsben.
– Föreningen tycker inte att det är bra att E10:an dras igenom ett sådant här friluftsområde, det är inte bara föreningens intressen, utan generellt användandet av friluftsområdet som påverkas av en sådan stor väg. Det är inte positivt, men vi har förstått som alla andra att det är nödvändigt, säger han.
Läs mer: Skidspåren avstängda under två år
Vägen blir en barriär och det blir mer buller i området menar Magnus Lindmark.
– Hela upplevelsen av idrotten förändras när man har en väg som går igenom, och det är ingen liten väg, säger han.
Föreningen har suttit med på samråd och haft möjlighet att yttra sig under processens gång. Karin Niva har suttit med på mötena ända sedan starten.
- Först när vi fick höra det här om E10:an och hur den skulle gå så tänkte jag att det här är inte sant, det är inte möjligt.
Hon gick ut och promenerade hela vägen från Matojärvi till Varggropen där vägen var utstakad och såg att den korsade motionsspåren på tolv ställen.
– Då får man ju panik och man tänker att det är bara att lägga ner skidåkningen, säger hon.
Men att sitta med på mötena har motat undan den första paniken.
– Man ser att det blir broar och då släpper den värsta ångesten och man känner att verksamheten kanske kan fortsätta i alla fall. Men vad händer under byggtiden? Det är man är lite rädd för, säger Karin Niva.
Under de två kommande vintrarna kommer en stor del av skidspåren inte gå att använda under tiden som vägen byggs.
– Över hälften av spårsystemet försvinner. Och framförallt backarna som behövs för våra tävlingar, vi vill ju inte tävla på plan mark, säger Magnus Lindmark.
Trafikverket planerar ett transferspår från Matojärvi till Varggropen där skidåkarna ska kunna ta sig över vägen via en bro och ut i spårsystemet där. Föreningen har farhågor om att tävlingsarrangemangen kommer bli svåra att få ihop.
– Vi kan ju inte köra ett seedinglopp till Vasaloppet som ska vara fyra mil långt här runt omkring Matojärvi. Sedan har vi Kirunaspelen med både ungdom och elitåkare. Vi vet inte vad vi kan göra åt det nu, men vi hoppas att kommunen kan hjälpa oss, säger Magnus Lindmark.
Föreningen är ändå nöjd med kontakten med Trafikverket och känner att deras synpunkter har blivit tagna på allvar.
– Det blir fler broar nu och passager och det är bra. För de tidigare förslagen skulle innebära att stora delar av spårsystemen hade fått dras om, säger Magnus Lindmark.
Amanda Nordmark, Malmfältens draghundsklubb, tränar på Matojärvi flera dagar i veckan.
– Jag hoppas att spåren blir lika bra som de har varit så att man fortsätta åka här. Skidspår ska vara i skogen och inte blandas med trafik, men är det så det ska vara så blir det väl så, säger hon.
Pappa Thomas Nordmark tycker att det är synd att processen med vägdragningen gjort att det inte har satsats på Matojärvi under flera år.
– Man har inte velat satsa eller utveckla Matojärvi och tävlingsverksamheten utan skjutit allting framför sig och vi har tappat så mycket. Om man tittar på Gällivare så har de byggt upp en fantastiskt fin verksamhet med världscuptävlingar och Dundret runt, säger han.