Kommunen beklagar det inträffade

I samband med Cecilia Lundborgs inlägg på sociala medier uppstod en tråd. Personal på kommunikationskontoret beklagade där att kabelbrottet inte åtgärdats snabbare, men skrev att det berodde på olyckliga omständigheter.

På Bodens kommun beklagar man att felet inte åtgärdades snabbare.

På Bodens kommun beklagar man att felet inte åtgärdades snabbare.

Foto: Fredrik Samuelson

Boden2019-02-24 17:20

Robin Boqvist är produktionsledare på Bodens kommun och berättar att de var och grävde i Gunnarsbyn tisdagen den 12 februari. Fiberkabeln var utmärkt och därför trodde de inte att det fanns någon där de grävde, men de grävde av misstag av kabeln.

– Vi ringde direkt till ledningskollen. När vi gör ett arbete kontaktar vi dem och då kommer de och sätter ut kabel, så vi vet allt som går där när vi gräver. De hade satt ut den, men inte där den var. Den var fel utsatt, säger Robin Boqvist.

Han förklarar att kommunen äger kabeln, men att Telia är operatör.

Enligt Robin Boqvist är den nu reparerad.

– Det är Eltel som reparerade den på uppdrag av Telia.

Han säger att Eltel var på plats samma vecka som kabeln hade grävts av.

– Sedan började det blåsa och då var de tvungna att avbryta.

I samband med Cecilia Lundborgs inlägg på sociala medier uppstod en tråd. Personal på kommunikationskontoret förklarade där att telefirman som skulle reparera kabelbrottet hastigt var tvungen att styra om till Pajala och utföra arbete där på grund av ovädret.

Därefter uppger Robin Boqvist att firman kom tillbaka den 20 februari och jobbade onsdagen och torsdagen med att åtgärda felet.

Personalen på kommunaktionskontoret beklagade på Facebook att felet inte åtgärdats snabbare, men menade att det beror på olyckliga omständigheter. En tjänsteman uppgav att kommunen tar till sig att den ska vara ute tidigare och tydligt kommunicera läget samt hålla byborna uppdaterade.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om