Det är förskoleenheten som i ett utskick skriver att delar av årets barnomsorgsavgifter blivit för lågt beräknade, och att kompletterande fakturor därför kommer att skickas ut till de som berörs. Vidare skriver de att obetald del av avgift, som avser perioden januari-augusti, kommer på fakturan för september.
– Vi tänkte att det kanske rörde sig om några hundra kronor. Sedan fick vi själva räkningen, 5129 kronor skulle vi betala, säger Aurora Aurö.

Hon har två barn över tre år på förskola, och har genom gamla fakturor försökt att utläsa vad som har blivit galet. Förklaringen i brevet är ett programmeringsfel hos kommunens systemförvaltare.
 – Fakturan var jätterörig, så vi tittade på kommunens hemsida och tabellen för maxtaxan. När jag räknade tyckte jag att vi hade betalat in rätt men ändå hade det blivit fel, säger hon.

I föräldrargruppen på sociala medier går diskussionerna varma.
– Vi är ändå två vuxna med inkomst i vår familj, men de finns de som inte har möjlighet att betala den här fakturan. Det känns så himla fel att vi ska behöva städa upp deras misstag, säger Aurora Aurö.

Artikelbild

| Skolchef Eva Martinsson ber om ursäkt för de felaktiga fakturorna. "Det är jätteolyckligt", säger hon.

Kommunen bekräftar att felaktiga fakturor skickats ut sedan januari.
– När man har barn mellan 3-5 år som är berörd av allmän förskola, då har man rätt till en rabatt. Där har vår systemleverantör på något sätt lagt in två stycken rabatter i systemet som har kört ut fakturorna, och det har inte vi uppmärksammat, säger Eva Martinsson, skolchef.

Systemfelet uppdagades när en vårdnadshavare hörde av sig om att de betalade för lite. 
– Det är jätteolyckligt att det har skickats ut för låga fakturor under så lång tid. Jag förstår att människor är både bekymrade och upprörda, och vi har sagt att man naturligtvis får göra en avbetalning så att man inte hamnar i ett besvärligt ekonomiskt läge på grund av det här, säger Eva Martinsson.

Hon är också tydlig med att det inte är någon extra avgift som tas ut utan endast en korrigering av att man betalat för lite. Det pågår samtal med leverantören för att reda ut vad det är som har hänt.
– Jag förstår att det känns mycket att lägga ut i ett svep när man kanske inte planerat för den summan. Vi ber om ursäkt för misstaget och gör allt vi kan för att se till att det här inte ska upprepas, säger Eva Martinsson.