"Anmälare vittnar om skrämseltaktik och falska påståenden" skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande, där verket förklarar varför Konsumentombudsmannen, KO, nu gått vidare och stämmer företaget.
Totalt hörde 266 privatpersoner av sig till KO för att anmäla bolaget Key code security. Enligt KO:s pressmeddelande handlar anmälningarna om att telefonförsäljarna har skrämt upp konsumenterna genom att påstå att de var utsatta för pågående ID-kapning. Säljarna har då påstått att tjänsten skulle skydda mot ID-kapningar. En del personer har också fått fakturor från företaget, trots att de inte har beställt något.
KO vill att tingsrätten förbjuder företaget och personen bakom att kräva betalt för tjänster som konsumenten inte beställt, att företaget förbjuds påstå att tjänsten innebär ett heltäckande skydd mot ID-kapning samt att det ska vara förbjudet för företaget att skrämmas genom att ge konsumenten intryck av att just han eller hon är utsatt för ett bedrägeri av det slaget.
Dessutom vill KO att företaget tvingas betala en marknadsstörningsavgift på fem miljoner kronor.
Key code security ingår i samma koncern som Key code handel, senare Rakexperten. Samma person finns bakom det företaget som nyligen dömts för brott mot marknadsföreingslagen.