Tryckerichefen tar över hela mediehuset

Erik Ranängen, 41, utsågs på onsdagen till ny verkställande direktör för Norrbottens media AB.- Norrbottens mest spännande jobb, säger han om att bli chef över två dagstidningar, en veckotidning och en tv-kanal.

Erik Ranängen är ny vd i Norrbottens media. FOTO: Elisabeth Hedman

Erik Ranängen är ny vd i Norrbottens media. FOTO: Elisabeth Hedman

Foto: Elisabeth Hedman

LULEÅ. 2008-12-11 06:00
Ranängen kommer närmast från arbetet som verkställande direktör för Tryck i Norrbotten AB, som trycker NSD och ett antal andra dagstidningar.
Erik Ranängen kom till tryckeribranschen från resebyråbranschen, där han för fem år sedan var försäljningschef hos Vingresor. Under tiden på Tryck i Norrbotten har han lett investeringen i den nya tryckpress som tas i bruk
i februari nästa år.
Anmälde sig själv
Erik Ranängen efterträder Peter Ericsson, som gjorde ett kort gästspel som vd i Norrbottens media. Bolagsstyrelsen tog hjälp av ett rekryteringsföretag, men lösningen låg nära i tid och rum, i samma hus.
- Erik Ranängen ringde redan dagen efter Peter Ericssons avgång och anmälde sitt intresse, sade styrelseordförande Lennart Foss när han på onsdagen presenterade den nye vd:n för personalen.
Styrelsen sonderade och funderade dock i nästan fyra månader innan valet föll på han som först anmälde intresse för jobbet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om