Intresseorganisationen Svenskt Flyg, som företräder de svenska flygbolagen, har länge drivit frågan om att avskaffa flygskatten. Nu när den slopas ser organisationen flera positiva effekter för Sveriges flygbolag.
– Flyget har haft det ekonomiskt tufft, så det här är ett välkommet besked, säger Dag Waldenström.
Han konstaterar dock att de största vinsterna sannolikt kommer att märkas på mindre flygplatser i södra Sverige. Inte nödvändigtvis på Luleå Airport.
– Sträckan Stockholm–Luleå är så pass populär att den inte har påverkats lika mycket av flygskatten. Andra, mindre populära flyglinjer kommer att gynnas mer.
Hur förändringen konkret kommer att påverka biljettpriserna till och från Luleå Airport är svårt att säga, menar Waldenström. Det beror bland annat på EU:s krav på inblandning av biobränslen och det globala oljepriset. Men oavsett hur priserna utvecklas innebär beslutet ökade intäkter för flygbolagen.
– Flygbolagen kommer att tjäna mer pengar på det här. Hur det påverkar biljettpriserna är oklart, säger han.
Under pandemin minskade flygtrafiken kraftigt i stora delar av landet. Men i norra Sverige blev nedgången inte lika påtaglig – där är avstånden stora och behovet av inrikesflyg fortsatt högt.
Alla ser inte lika positivt på att flygskatten tas bort som Svenskt flyg. Evelina Rydeker (MP), kommunalråd i Luleå, menar att beslutet främst gynnar dem som redan har mest.
– Samtidigt som vanligt folk kämpar med matpriser och elräkningar, gör regeringen det billigare att flyga – något som framför allt gynnar personer med höga inkomster. Det är inte rättvist, säger hon.
Hon kallar också beslutet för ett klimatpolitiskt bakslag.
– Flyget är ett av de mest klimatskadliga transportsätten vi har, och det är rimligt att det beskattas. I en tid när vi måste göra allt vi kan för att minska utsläppen går regeringen i motsatt riktning.
Sverigedemokraternas Erik Palmqvist håller inte med om att flygskatten haft någon klimatnytta. Han menar att människors behov av att flyga är detsamma oavsett skattenivå – och att Sveriges utsläpp inte har någon avgörande betydelse för den globala uppvärmningen.
– Svenska utsläpp är bara en droppe i havet, globalt sett. Det här gör ingen skillnad, säger han.