Butiksägaren: "Resultatet förvånar mig"

En butik satsar på eget bageri, en annan strävar mot att ha det största utbudet.

Butikernas geografiska läge, storlek och utbud påverkar prissättningen, menar handlarna.

Butikernas geografiska läge, storlek och utbud påverkar prissättningen, menar handlarna.

Foto: Petra Älvstrand

Luleå kommun2019-11-08 05:30

Fredrik Kerttu, handlare, Ica Hertsötorget: 

–  Jag är inte speciellt överraskad över resultatet. Ica genomför regelbundna priskontroller. Jag vet att vi ska ligga i det här segmentet, även om vi ibland klarar konkurrensen med Stora Coop Örnäset riktigt bra. Det är svårt för oss att mäta oss med de stora lågprismarknaderna som klarar av att hålla nere sina kostnader på ett helt annat sätt än oss. 

–  Dessutom är jag en "färskvarukille". Vi har en delikatessdisk och ett bageri i butiken. Det är klart att jag hade kunnat satsa på en lågprisbutik och på det sättet kunnat ta bort 100 arbetstimmar i veckan, men jag vill sätta min egen prägel på butiken och jag vet att våra kunder uppskattar att vi kan erbjuda de här varorna. 

Daniel Andersson äger och driver Ica Kvantumbutiken i Luleå. 

– Resultatet förvånar mig, alltså att vi ligger där vi ligger. Enligt våra egna undersökningar ligger vi betydligt bättre till. 

– Förutom bra priser ska vi ju ha den bästa maten på marknaden också. Och där är vi ju ensamma, jag tror inte att någon annan butik i Luleå har Muttis ketchup, till exempel. Ska du ha en billig eller ska du ha en god ketchup, det är lite den frågan som det också handlar om, säger han. 

Jörgen Olofsson, Ica Maxi:

– Maxi Luleås varumärke står för konkurrenskraftiga priser varje dag och det vet våra kunder. Vårt mål är att vara Norrbottens bästa och mest trivsamma stormarknad. Vi erbjuder allt under ett tak - apotek, mysigt café, barnpassning, pyntet till julen, leksaker, fräscha grönsaker och färsk fisk i delikatessen. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!