I ett klassrum sitter matematiklÀraren Alexandra Ragnarsson med sin dator. I hemmen sitter eleverna i klass 7C vid sina datorer, de ska snart ha lektion i matematik via videomöte.
â I dag ska de rĂ€kna klart ett kapitel, det handlar om diagram, de ska bĂ„de kunna tolka och rita diagram, berĂ€ttar Alexandra Ragnarsson.
Eleverna har tillgÄng till en onlinebok, det finns lÀnkar till filmade genomgÄngar och de kan kommunicera med henne antingen via gruppchatt eller chatta enbart med henne. I vanliga fall brukar hon gÄ runt bland eleverna i klassrummet och göra uppgifter tillsammans med dem.
â Det Ă€r inte alla elever som ber om hjĂ€lp. Det blir pĂ„ ett annat sĂ€tt det hĂ€r, sĂ€ger Alexandra Ragnarsson.
Klockan Àr slagen och Alexandra Ragnarsson kontrollerar att alla elever Àr nÀrvarande. NÄgra av eleverna skickar frÄgor till henne.
â Det Ă€r kul att se att det fungerar med de verktyg som finns, kommenterar Alexandra Ragnarsson.
ĂrnĂ€sskolan anvĂ€nder flera olika digitala lĂ€romedel.
PÄ skÀrtorsdagen ska bÄde lÀrare och elever utvÀrdera hur fjÀrrundervisningen fungerade i praktiken. LÀrarna ska trÀffas pÄ morgonen för att utbyta erfarenheter och eleverna ska fÄ besvara en enkÀt.
â Jag tycker att det Ă€r jĂ€ttebra att vi testar det hĂ€r innan vi eventuellt börjar med distansundervisning. DĂ„ har vi möjlighet att korrigera det som inte blev bra, summerar Alexandra Ragnarsson.
â Om det blir aktuellt kan jag absolut undervisa pĂ„ distans resten av terminen.