43 ekipage var anmälda till årets upplaga av Altersrundan, vinterrallyt i Luleå med Norrlands motorhistoriker. Veteranbilarna stod redo vid Gråsjälören för allmän beskådan innan avfärd på isvägen, vidare mot sju kontrollstationer längs vägen till Norrfjärden.
– Intresset växer sakta men säkert för veteranbilar. Mycket tv-program numera där bilar renoveras, många har dem som rena investeringsobjekt i dag. Vi entusiaster har knappt råd att köpa dem längre, säger Peter Frankkila, ordförande i Norrlands motorhistoriker, Norrbottenssektionen.
Han hade dessförrinnan anfört rallyt från Storheden med föreningens gemensamt ägda klenod – en Volvo Duett från 1967 som tjänade som ambulans vid Karlsborgsverken.
– Vi fick den som gåva för drygt 20 år sedan, fullt utrustad med fungerande blåljus, bår och gastuber, i jättefint skick.
Annika Lundström, 59 år, kom från västerbottniska Kåge för att delta med sin pärla, en Ford Falcon, årsmodell -60.
– Maken sålde min Volkswagen och jag blev utan bil, så då ville han fjäska och gav mig den här i stället. Charmen med en Falcon är den treväxlade, osynkade lådan. Första året tänke man vid trafikljusen: "Slå inte om till rött, slå inte om till rött", säger Annika och skrattar.
Andra långväga gäster var Lars Sjöström, 57 år, Malmberget, som körde sin Jaguar 240 av årsmodell 1968.
– Sista i den modellen, så såg Jaguar ut från 1955 till 1968. Det är min första bil, jag köpte den när jag var 16 år. Mina pojkar får låna den ibland hemma.
I övrigt var klassiska Volvo Amazon välrepresenterad i året Altersrundan. Exempelvis kom Kurt Edvinsson, Lycksele, med sin vackert rödlackerade modell, årgång 1967, 123 GT.
– Amazon var min förstabil på 70-talet, men jag har andra bilar hemma också.
Hur står sig Volvobilarna jämfört med "amerikanarna"?– Det är väl mullret man saknar, möjligen, säger Kurt.
Alterrundans äldsta bil, en brunfärgad Volvo-lastbil från 1932, ägdes av Kent Engström, 70 år, från Smedsbyn.
– En lång historia. 2001 köpte jag den i Kalix, hade haft koll på den 20 år innan dess. Då var den omgjord till Epa-traktor och hade skadats i samband med en brand på ett sågverk. Eftersom jag hade en ram hemma ville jag bygga om den, så att bilen som ut som den en gång gjorde.
Och fordonsentusiasten Kent Engström vet vad han håller på med.
– Jag hade bilverkstad i Smedsbyn i 34 år. Numera helrenoverar jag minst en bil om året.