Förundersökningsledare efter den tragiska dödsolyckan på SSAB är miljöåklagaren Christer Forsman i Östersund.
Poliskommissarie Sven-Olov Lundbäck är polisiärt ansvarig för förundersökningen och arbetsledare för de som hanterar ärendet inom polismyndigheten i Luleå.
Sven-Olov Lundbäck kan ännu inte uppge exakt var olyckan skedde, annat än i anslutning till masugnen.
Larmet om olyckan kom cirka 22.15 på måndag kväll och enligt Lundbäcks uppgifter konstaterades den slovakiske truckföraren avliden klockan 22.27, således ganska direkt efter att räddningstjänst och polispatrull kom till olycksplatsen.
– Patrullen var där i stort sett direkt.
Finns det vittnen till olyckan?
– Ja, det finns ett antal. Just nu finns det två som jag vet – lokföraren och en person till. Han är inte hörd ännu, så¨jag kan inte uttala mig om vad det andra vittnet jobbade med.
Lokföraren chockades svårt vid olyckan och fick föras till Sunderby sjukhus. Inte heller han har, enligt Sven-Olov Lundbäck, ännu kunnat höras.
– Vi måste arbeta metodiskt, fler vittnen kan tillkomma. Just nu råder också förundersökningssekretess gällande alla vittnesutsagor.
Den förolyckade 53-årige slovakiern skötte underhållsarbete i anslutning till SSAB:s masugn när dödsolyckan skedde. – Enligt våra uppgifter ska underentreprenören vara en utländsk firma, säger Sven-Olov Lundbäck.Enligt medieuppgifter ska firman vara slovakisk och heta Termostav – samma slovakiska bolag som hamnade i kontrovers vid dösolyckan 2003, när en man störtade ner i en av ugnarna på koksverket och brändes ihjäl.
På tisdag förmiddag utför polisens tekniker en undersökning på olycksplatsen, där både det urspårade loket och gaffeltrucken finns kvar.– Vi måste fastställa ett händelseförlopp nu och höra alla inblandade, så att vi kan få en objektiv bild av vad som har skett, säger Sven-Olov Lundbäck, polisens ansvarige för utredningen av dödsolyckan.