I 16 år har denna Vertol-helikopter stått undanställd i en hangar på Malmen, utanför Linköping, sedan den 1992 nått 5 806 flygtimmar och inte fick flyga mera.
Dessförinnan gjorde den tjänst i flygvapnet, främst som räddningshelikopter i bland annat Luleå. Det är av den anledningen som helikopter 91 nu återförs till Luleå och F 21:s förbandsmuseum, utlånad av Flygvapenmuseet i Linköping.
Åkte isbrytare
När helikoptern inte kunde flyga själv, blev det en annorlunda färd. Den började den 4 augusti med fyra timmars bogsering på E 4 från Linköping till Norrköping.
Det bar sig inte bättre än att den 4,75 meter höga maskinen fastnade i trafikskyltningen under passagen av Linköping och orsakade en timmes trafikstopp.
I Norrköping väntade isbrytaren Ymer och Vertolen lyftes ombord för sjöresa till Ymers hemmahamn Luleå.
Visas till våren
I Luleå, Victoriahamnen, lyftes helikoptern från fartyget och det blev under tisdagen en ny landsvägsresa fram till målet, F 21.
Med polisbilar framför och bakom kröp den breda transporten genom Luleå, via Gammelstad och E 4 till Gäddvik och Kallax. Transporten gick bra, det fanns marginal också till de lägsta viadukterna, och köerna blev inte så långa.
Efter 15 dygn och en sista två timmars färd genom Luleå var resan slut för Hkp 4 nummer 91. Den kommer nu att färdigställas för musealt bruk av Nordiskt flygteknikcentrum och F 21 förbandsmuseum. Till våren ska den vara klar att visas upp.