Det är en kvinna med många strängar på sin lyra som efterträder Elisabeth Ennefors på vd-stolen.

Kajsa Fasth är uppvuxen på Mörön utanför Luleå, har studerat i Lund och Luleå, och varit anställd av bland annat exportrådet och arbetat och varit bosatt i Kina i fem års tid.

Kommer närmast från ett chefsjobb på Liko i Alvik men har också arbetat internationellt för Röda Korset.

Sjunger i gospelkör
Hon är också sinolog, har studerat Kinas kultur, språk och historia, och Kajsa Fasth blev nyligen färdigutbildad till samtalsterapeut, till helgen släpper hon sin första bok "Vatten för Vinden" som innehåller visdomsord för samtliga dagar under året och sjunger dessutom i en gospelkör.

Mångsysslare är alltså bara förnamnet.

- Jag bodde i Mörön tills jag var 19 och sedan flyttade jag för att studera, först i Lund och sedan i Luleå.

Kajsa Fasth arbetade för exportrådet i Kina och ett av företagen hon jobbade för var Volvo. På det svenska bilföretaget blev hon sedan personalchef på Lastvagnar i Kina.

Listetta: Skärgården
2001 flyttade Kajsa Fasth tillbaka till Sverige och fick uppdrag av Röda Korset.

Sommaren 2005 sökte och fick hon jobb på Liko.

- Det är ett företag där det händer mycket.

Från februari blir det dock Visit Luleå på heltid.

- Vi ska satsa på besöksnäringen i Luleå.

Luleås skärgård kommer som nummer ett på listan.

- Där har vi vår unika plats på världskartan.

Hon får medhålla av Ove Danielsson, styrelseordförande i Visit Luleå.

- Vi ska försöka få igång ett projekt med utvecklingen av skärgården.

Kajsa Fasth har en vision också för skärgården.

- Drömmen vore ett badhotell i skärgården.

27 svar på annonsen
Ove Danielsson är nöjd över rekryteringen av ny vd.

- Vi har ganska snabbt hittat en ersättare till Elisabeth Ennefors. Vi fick 27 svar på vår annons och vi tror att Kajsa har den utbildning och livserfarenhet som krävs för jobbet. Hon har varit ute i världen och skaffat erfarenhet. Vi kan få hennes syn utifrån och kan säkert bistå med en rad gamla kontakter.

Ove Danielsson har också en klar bild av hur besöksnäringen ska utvecklas, inte minst ekonomiskt.

- Antalet gästnätter i Luleå i oktober i år med 15, 2 procent jämfört med 2009 och ackumulerat januari till oktober med 4,7 procent då riket ökade med 1,3 procent och 2009 hade vi ändå den stora Nato-övningen i Luleå. Vi siktar på att öka omsättningen med 20 miljoner kronor varje år under en femårsperiod, 2010-2014.