Efter en lång upphandlingsstrid mellan Brändögruppen och L-line så vann den sistnämnda den stora turbåtstrafiken ut i Luleå skärgård med nyförvärvet M/ S Eskil.

Samtidigt ifrågasatte konkurrenten, som tidigare kört turen med M/S Kungsholm, om driften kunde skötas till så låg kostnad.

Nu är snart den förlängda turbåtssäsongen över.

Artikelbild

| Kritiken mot den nya turbåtsentreprenören L-line med M/S Eskil är hård. Anledningen är dålig punktlighet och dåligt bemötande. Nu väntar möte med fritidsförvaltningen.

Och kritiken mot det nya rederiet är hård.

Uniformeringen
- Det har varit synpunkter på punktligheten och det har varit synpunkter på servicenivån, säger Helén Wiklund Wårell, fritidschef.

På midsommarafton gick även Eskil sönder, så många firare blev kvar i Södra hamnen.

- Då var Eskil trasig. Och det kan ju hända, det har ju hänt Kungsholm också någon sommar. Men utöver det så har varit mindre bra med servicen, säger Helén Wiklund Wårell.

- Det handlar både om bemötande och utbud. Och att man kan skilja på de som jobbar på båten och andra passagerare, uniformeringen alltså.

Infekterat
Samtidigt blir striden mellan de två konkurrenterna allt mer infekterad.

L-lines ägare Bernt Lindbäck menar att passagerarna varit nöjda.

- Sommaren har varit bra. Det har gått jäkligt bra, säger han.

I stället skyller han klagomålen på konkurrenten Brändögruppen.

- Konkurrenterna har inte varit så bra efter upphandlingen. De har ägnat sig åt att försöka slänga käppar i hjulet. En del av klagomålen om förseningar har kommit från Brändöskär där delägarna i Kungsholm har stugor, säger han.

- Men sådant där slår tillbaka på en själv till sist.

Göran Widén, delägare i Brändögruppen, förnekar bestämt att de skulle ligga bakom klagomålen.

- Nej, nej. Det stämmer inte. Däremot har vi många som tycker om oss och de ringer till oss om klagomålen. Men vi håller för öronen och säger att det inte är till oss de ska ringa, säger han.

- Vi har hänvisat dem till fritidsförvaltningen.

Utvärdering
I början av oktober när säsongen är avslutad ska fritidsförvaltningen sätta sig i ett möte med L-Line och utvärdera säsongen.

- Vi kommer då att titta på statistiken och följa upp de synpunkter vi fått. Det här måste vi verkligen ta tag i och resonera så att det blir förbättringsåtgärder, säger Helén Wiklund Wårell.