Bilhandeln genomgår stora förändringar. Med haussade amerikanska elbilstillverkaren Tesla som riktmärke börjar traditionellt starka bilmärken övergå till en alltmer online- och showroombaserad försäljning utan mellanhänder, där återförsäljarna lokalt reduceras till så kallade agenter.

Tunga tyska Mercedes-Benz går i bräschen och har i dagarna informerat sina svenska stamkunder om det nya sättet att köpa deras bilar.

Ett av offren blir Åke Eriksson bil AB i Luleå, som i många år har varit kommunens främsta återförsäljare av Mercedes personbilar.

Artikelbild

| Åke Eriksson, 72 år, är besviken på tyskägda Mercedes-Benz. "De har tagit agenturen från oss för noll kronor", säger han.

– Alla svenska återförsäljare har förlorat Mercedes sedan i april. Tyskarna ska sälja själva från Stuttgart via ett stort lager i Malmö, där 70 nyanställda ska sköta verksamheten, säger han till Norrbottens Media.

Åke Eriksson gör ingen hemlighet av att han är besviken över hur Mercedes-Benz har skött transformeringen till onlineförsäljning.

– Internationaliseringen kan inte ske på vilket sätt som helst. Tyskarna vill ha in hela kakan och vinsten själva.

Han hade själv erbjudits att övergå till att bli agent för bilmärket, men Åke Eriksson var aldrig intresserad.

– Inte en chans att jag skulle få ihop till att betala hyran och andra löpande kostnader – bara för att vara ”utlämnare” av deras bilar. MB har tagit agenturen av oss för noll kronor. Under hela resans gång förstod jag att det skulle sluta så här. Men en stormakt är en stormakt, och i såna lägen får man fundera över vad man är beredd att offra.

Åke Eriksson står därmed helt utan nybilsförsäljning, då de tre år tidigare även förlorade märket Subaru. I dag har bilföretaget ett 20-tal anställda, men nu får utvecklingen konsekvenser.

– Vi tvingas minimera antalet anställda för att anpassa kostnadskostymen, gå ner till hälften. Inte roligt alls. De två säljarna får gå.

– Men vi kommer inte ge upp. Det här är en principfråga för mig, säger Åke Eriksson.

I stället ska de fokusera på eftermarknaden – verkstäderna, servicen, reservdelarna.

– Kvar blir sju mekaniker, en på reservdelssidan, en-två kundmottagare, inte mycket mer än så.

Åke Eriksson började sälja begagnade bilar i Posjärv utanför Överkalix i slutet av 70-talet. 1995 gick flyttlasset till Luleå då han köpte upp dåvarande Autogruppen och Bil-huset på Skutviken, där verksamheten ligger i dag. I och med förlusten av MB-försäljningen tvingas han redan i juli lämna den 4 000 kvadratmeter stora lokalen, för att i stället ha verkstad med mera på en betydligt mindre yta – 700 kvadratmeter – nära landstingshuset.

– Jag har varit en av Sveriges skickligaste bilhandlare, tjänat bra genom åren. Men när man känner att det inte är roligt längre, när man inte längre kan skämta och ha kul på jobbet, då börjar det vara nog, säger han.

Det finns inte heller någon given tronarvinge till Åke Eriksson, som driver den hårt bantade verksamheten vidare själv.

– Mina andra säljare vet ju hur tufft det är, så de har inte vågat. Annars hade jag gärna klivit av, säger 72-åringen.