16-årig pojke döms – slog sin lärare i klassrummet

Läraren bad eleven sluta sova i klassrummet och fick då motta två knytnävsslag. Nu döms den 16-årige pojken till ungdomstjänst för händelsen. 
Försvarsadvokaten är besviken då rätten inte tog tillräcklig hänsyn till pojkens svårigheter. 
– Allting bottnar i det, säger Ellen Källström, pojkens advokat.

16-åringen dömdes för misshandel efter att ha utdelat två slag i huvudet på sin lärare. Pojken nekar till brott.

16-åringen dömdes för misshandel efter att ha utdelat två slag i huvudet på sin lärare. Pojken nekar till brott.

Foto: Linda Kask Makkieh

Luleå2025-06-19 00:01

Fyra månader har passerat sedan händelsen i klassrummet på en gymnasieskola i Luleå. Läraren uppmanade eleven att åka hem då han var så trött att han sov med huvudet vilande mot skolbänken.

När läraren fick nog och gick fram till eleven för att återigen be honom att gå, så visade 16-åringen långfingret och när läraren då tog undan handen utbröt tumult.

Pojken utdelade två knytnävsslag som träffade läraren i huvudet. Nu dömer Luleå tingsrätt pojken för misshandel.

– Straffvärdet är motsvarande en månads fängelse. Vid straffutmätningen har tingsrätten tagit hänsyn till hans svårigheter och han får 30 timmars ungdomstjänst, säger åklagare Moa Ejnestrand.

16-åringen har nekat till brott och försvaret menade att bakgrunden är skolans oförmåga att hantera enskilda elevers behov.

– Det har sin upprinnelse i det, hur skolan hanterar enskilda elever och vilken möjlighet man har att se till deras behov. Allting bottnar i det, säger advokat Ellen Källström.

Advokat Ellen Källström
Advokat Ellen Källström

 

Advokat Ellen Källström företrädde 16-åringen och hon menade att händelsen grundar sig i skolans förmåga att att tillgodose enskilda elevers behov.
Advokat Ellen Källström företrädde 16-åringen och hon menade att händelsen grundar sig i skolans förmåga att att tillgodose enskilda elevers behov.

Försvaret förde fram att skolan har informerats om pojkens NPF-diagnos men inte agerat i linje med de behov som följer av den.

– Att konfrontera sonen både psykiskt och fysiskt följer inte gällande riktlinjer (...). Lärarens agerande är helt förkastligt, sade pojkens mamma i förundersökningen. 

Hon var även kallad av försvaret som vittne i tingsrätten.

Men tingsrätten menar i sin dom att pojken i vart fall uppvisat likgiltighet för sina handlingar och därför ska dömas. Ingen skadestånd har begärts av läraren.

– Det framkommer inget i gärningen att målsägande eller vittnen ska ha provocerat honom på något sätt. Jag kan inte se hur den här situationen skulle hanterats på något annat sätt än som den gjorde, säger Moa Ejnestrand.

Kammaråklagare Moa Ejnestrand yrkade att pojken skulle dömas för misshandel och rätten gick på hennes linje.
Kammaråklagare Moa Ejnestrand yrkade att pojken skulle dömas för misshandel och rätten gick på hennes linje.

Efter de första slagen så blev pojken nedbrottad på marken och fasthållen under våldsamt motstånd i 5-10 minuter.

Pojken uppger i förundersökningen att han mått dåligt över händelsen och velat be om ursäkt. Ursäkten har framförts till läraren genom medling. Eleven stängdes av under utredningen och har efter det avslutat skolgången.

Ellen Källström:

– Jag kan bara konstatera att rätten inte gick på vår linje idag och vi får överväga om vi ska överklaga.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!