Lösningen med en optimerad farledsdesign har beslutats av Sjöfartsverket och Luleå hamn.
Förutom att farledens bredd anpassas minskar fartygsdjupgåendet från 15 meter till 14,7 meter, något som kan göras utan att varken tumma på Sandöledens kapacitet eller säkerhet, enligt de båda aktörerna.
Detta gör att kostnaderna beräknas hamna på lägre nivåer. Upphandlingen ska påbörjas på nytt, efter att en ny tidsplan tagits fram under hösten 2025.
"Samtidigt kvarstår tidigare planerat djupgående på 13,5 meter i vinterfarleden Sandgrönnleden, och kajlängden i den nya djuphamnen optimeras till 825 meter, med bibehållet anläggningsdjup på 15 meter", skriver Sjöfartsverket i ett pressmeddelande.
– Malmporten är avgörande för sjöfarten och industrins framtid i norr. Vi har arbetat intensivt med att hitta smartare lösningar som ger största möjliga nytta till lägsta möjliga kostnad. Nu tar vi nästa steg för att så snart som möjligt fortsätta arbetet, säger Joel Smith, infrastrukturdirektör vid Sjöfartsverket.
En bidragande faktor till lösningen är förändrade godsflöden och transportbehov, vilket minskar behoven av de allra största fartygen.
Upphandlingen om kommande muddringsarbeten avbröts i februari på grund av att samtliga anbud överskred budget.
Förutom att fördjupa farlederna skapas en ny djuphamn inom projektet Malmporten.