585 000 sms om inställda tåg

Norrtåg skickade 585 000 sms om inställda tåg – på en månad. Nu vill tågbolaget kompensera resenärerna med "kraftigt rabatterade" periodkort.

Tuff vinter. Norrtåg har tvingats ställa in många avgångar under vintern.

Tuff vinter. Norrtåg har tvingats ställa in många avgångar under vintern.

Foto: Håkan Zerpe

Luleå2018-03-21 15:09

Vintern har varit tuff för Norrtåg och dess operatör Tågkompaniet. Kylan och snöröken har skapat tonvis med snörök på tågen och viltpåkörningarna har ökat med 300 procent jämfört med förra säsongen.

Därför har tågseten ofta stått i verkstaden i stället för att rulla på spåren – och många av gångar har ställts in.

– Moder natur rår vi inte på. Det kanske våra kunder kan förstå. Men det är svårare för dem att begripa varför vi misslyckas med att berätta vad som händer med trafiken – innan det händer, säger Mats Wilhelmsson vid Tågkompaniet i ett pressmeddelande.

Han konstaterar att informationen till kunderna inte har gått ut som planerat.

– Vi plockade in alla ersättningsbussar vi kunde få fram, men det räckte inte för att möta den efterfrågan som uppstod. Enbart under februari månad skickade vi 585 000 sms med besked om inställda tåg, men det har ändå inte räckt till.

Nu har Tågkompaniet sett till att öka kapaciteten för reparationer.

– Men det dröjer innan allt blir helt bra igen. Vi förstår att förtroendet för oss är svagt och att vi måste göra stora förbättringar för att återfå det, säger Mats Wilhelmsson.

Som ett slags kompensation till resenärerna kommer priset på periodkort "rabatteras kraftigt".

– Vi hoppas genom det få både befintliga kunder att fortsatt resa med oss och förhoppningsvis även få någon ny att prova på oss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om