8 av 10 gymnasielärare hinner inte planera lektioner

8 av 10 gymnasielärare hinner inte planera sina lektioner – vilket sänker kvaliteten på undervisningen.
Det visar Lärarförbundets aktuella undersökning.

ARKIV 011022 
Bergshamraskolan, högstadeit.  Elever i klassrum med kvinnlig lärare.  
Foto: Erik G Svensson  Kod: 1080 
COPYRIGHT SCANPIX SWEDEN

ARKIV 011022 Bergshamraskolan, högstadeit. Elever i klassrum med kvinnlig lärare. Foto: Erik G Svensson Kod: 1080 COPYRIGHT SCANPIX SWEDEN

Foto: ERIK G SVENSSON

Luleå2013-09-30 09:46

Lärarförbundet gjorde för cirka en månad sedan en omfattande webbenkät bland landets cirka 9 000 gymnasielärare som är medlemmar i facket.

Resultatet – efter svar från cirka 3 000 lärare – visar att läget i landets gymnasieskolor är akut.

– Vi har en lärarkår som tvingas arbeta under helt orimliga förhållanden. Med sjunkande elevresultat kan inte detta få fortgå. I skolornas marknadsföringsjakt på elever frågar jag mig om elever och föräldrar vet hur verkligheten ser ut? säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén i ett pressmeddelande.

Arbetsbelastning

9 av 10 uppger att arbetsbelastningen har ökat de senaste åren. Det är framför allt administration som tar för mycket tid av lärarna.

– Situationen är ohållbar. Precis som inom resten av skolan har arbetsbelastningen, framför allt den administrativa bördan, ökat dramatiskt. En ny gymnasiereform, nya ämnesplaner, ett nytt betygssystem, mer konkurrens om eleverna – allt detta har medfört merarbete, säger Eva-Lis Sirén.

Fem krav

Lärarförbundet ställer nu fem krav på politikerna för att skapa en bättre arbetssituation för landets gymnasielärare:

Minska antalet åtgärdsprogram och administrationen kring CSN-rapportering och nationella prov.

Matcha varje ny reform med resurser i form av tid och pengar.

Anställ fler speciallärare/specialpedagoger för särskilt stöd, utredningar och åtgärdsprogram.

Avsätt mer resurser till IT-stöd och administration.

Öka lärartätheten och behåll lärare när elevkullarna i gymnasieskolan sjunker.

Fakta/Lärarkrisen

9 000 gymnasielärare erbjöds att delta i Lärarförbundets webbenkät.

3 000 svarade. Undersökningen visar bland annat följande:

1. 8 av 10 gymnasielärare inte hinner skapa en undervisning av hög kvalitet eftersom de saknar tid att för- och efterarbeta lektionerna på bästa sätt.

2. 90 procent upplever att arbetsbelastningen har ökat de senaste åren.

3. 84 procent anser att administration ökat arbetsbelastningen.

4. 63 procent uppger att hanteringen av åtgärdsprogram ökat arbetsbelastningen.

5. 69 procent anser att det finns arbetsuppgifter som skulle kunna tas bort.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om