Den något motsägande statistiken presenteras i två olika rapporter av Luleå kommun och myndigheten Trafikanalys.
Luleå kommun har sedan år 2000 vart femte år gjort enkäter med Luleåborna om deras resvanor till stöd för trafikplaneringen. Jämfört med andra större städer går Luleåborna mindre än genomsnittet, men i gengäld cyklar de mer och åker något mer lokaltrafik. Undersökningarna visar att inga större förändringar skett under dessa år, men andelen bussresor ökar något.
Dock är det så att 61 procent av alla resor görs med bil.
Statistik från Trafikanalys visar samtidigt att Luleå har 51 bilar per 100 invånare vilket kan jämföras med rikssnittet på 47 bilar per 100 invånare. Under de senaste tio åren har biltätheten i Luleå ökat från 47,8 till 51,0 bilar per 100 invånare.
Totalt finns det 38 889 bilar i Luleå, en ökning med 1,4 procent sedan 2014 och med 11,8 procent sedan 2005. Andelen bilar som drivs med alternativt drivmedel har ökat sedan 2005 från 0,5 procent till nästan fem procent.
Sundbyberg hade den lägsta biltätheten med 31 bilar per 100 invånare. Älvdalen har landets högsta biltäthet med 69 bilar per 100 invånare.
Mer fakta om Luleås bilpark:
Andelen bilar som bara kan köras på bensin uppgick till 62,3 procent
Andelen bilar som bara kan köras på diesel uppgick till 32,9 procent
Andelen bilar som kan köras på etanolbränslet E85 uppgick till 3,7 procent
Andelen bilar som kan köras på fordonsgas uppgick till 0,3 procent
Andelen övriga bilar (främst elbilar och hybrider) uppgick till 0,8 procent