Allvarliga arbetsmiljöproblem i kommunens bolag

Iskalla bussar hos LLT hotar bÄde chaufförernas hÀlsa och resenÀrernas sÀkerhet. Det menar Arbetsmiljöverket som krÀver omedelbara ÄtgÀrder. Annars mÄste det kommunala bolaget betala 25 000 kronor i vite varje gÄng en buss utan fungerande vÀrme tas ut i trafik.

Kallt pÄ jobbet. Nedkylda bussar har enligt skyddsombudet vid LLT varit ett problem under en lÀngre tid. Det framgÄr av Arbetsmiljöverkets beslut.

Kallt pÄ jobbet. Nedkylda bussar har enligt skyddsombudet vid LLT varit ett problem under en lÀngre tid. Det framgÄr av Arbetsmiljöverkets beslut.

Foto: Kurt Engström

LuleÄ2017-09-15 06:00

Bolaget kan tvingas betala ytterligare 50 000 kronor om inte rutiner tas fram som ska förhindra att bussar utan fungerande vÀrmesystem sÀtts i trafik. LLT ska ocksÄ göra regelbundna temperaturmÀtningar, annars vÀntar vite pÄ 50 000 kronor till.

Chaufförer hos LLT tvingas köra med tÀckjacka, tÀckbyxor och ibland Àven mössa och vantar pÄ. De riskerar att drabbas av ohÀlsa i form av urinkatarr, prostatabesvÀr och belastningsskador. Det slÄr Arbetsmiljöverket fast i sitt beslut om förelÀggande som meddelades pÄ onsdagen. Nedkylda chaufförer kan ocksÄ vara ett hot mot trafiksÀkerheten, dÄ bedömnings- och beslutsförmÄgan pÄverkas.

Bara under 2016 inlÀmnades omkring 300 felrapporter, som alla gÀllde bussarnas dÄligt fungerande vÀrme, enligt vad skyddsombudet pÄ arbetsplatsen har meddelat till Arbetsmiljöverket. Skyddsombudet slog larm om problemen med de utkylda bussarna i mars. Han kontaktade Arbetsmiljöverket som gjorde en inspektion pÄ arbetsplatsen i april. DÄ upptÀcktes det att kalla och utkylda bussar körs i trafik, eftersom vÀrmesystemet inte underhÄlls tillrÀckligt. Hög arbetsbelastning och personalbrist i verkstaden gör att endast akuta fel som gÀller trafiksÀkerheten hinner ÄtgÀrdas. En del bussar saknade ocksÄ fungerande stolsvÀrmare i förarsÀtet.

Skyddsombudet har uppgett att problemen med de kalla bussarna har pÄgÄtt lÀnge, men LLT har inte ÄtgÀrdat det. Enligt skyddsombudet har det hÀnt att chaufförer har tvingas byta buss för att kylan har gjort det omöjligt att fortsÀtta köra.

MÄrten Ström (S) Àr styrelseordförande i LLT.

Är det rimligt att ett kommunalt bolag har sĂ„ hĂ€r pass stora problem med sin arbetsmiljö?

– Vi ska ha den bĂ€sta arbetsmiljön som gĂ„r. Det Ă€r ingen skillnad pĂ„ om det Ă€r ett kommunalt bolag eller inte. Men den som ha bĂ€st koll Ă€r vd, styrelsen lĂ€gger sig inte i sĂ„dana hĂ€r detaljer.

Vd Karl-Johan Gramner befinner sig pÄ semester.

Men nu stÄr ju bolaget inför hot om vite?

– Det pĂ„gĂ„r ju Ă„tgĂ€rder för att det inte ska bli sĂ„.

Det Àr ju ett kommunalt bolag, det Àr ju skattepengar det handlar om?

–Det Ă€r skattepengar och det mĂ„ vĂ€l dĂ„ vara. Men det spelar ingen roll vad bolaget heter och vem som Ă€r Ă€garen, allt mĂ„ste fungera enligt regelverket.

Men ska man inte kunna stÀlla högre krav pÄ ett kommunÀgt Àn pÄ ett privat bolag?

– Det vet jag inte om man kan. Det fĂ„r nĂ„gon annan vara domare över, i sĂ„ fall.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om