Arbetet med Norrbotniabanan börjar intensifieras och under tisdagen bjöds boende i Sörbyarna in på en informationsträff med Trafikverket. Tanken med träffen är enligt Kristina Nordhamn, projektledare på Trafikverket, inte enbart att informera utan också att ta in synpunkter och frågor från allmänheten.
– Vi vill komma ut och berätta om vart vi står och vad vi har framför oss. Vi vill också ha in synpunkter från allmänheten så tidigt som möjligt när vi börjar jobba, säger hon.
Järnvägsplanerna för sträckan inom Luleå kommun ska börja tas fram under hösten 2025 och någon exakt linjedragning finns inte i dagsläget. Det står dock klart att det Trafikverket helst vill göra är att hålla sig så nära E4an som möjligt, för att undvika att byarna delas upp ännu mer.
– Det är den östra korridoren längs med E4 som vi kommer att börja studera, sen har vi inte där bestämt om vi ska gå väster om E4 eller öster om E4. Så det kommer vi också att titta på.
Hur tungt allmänhetens åsikter väger i sådana här sammanhang är enligt Kristina Nordhamn svårt att säga, dels då sträckan är så pass lång och dels då det är så många olika faktorer som spelar in.
– Det kommer säkert vara lika olika längs med sträckan. På något ställe kanske allmänhetens synpunkter väger tyngst, men någon annanstans kan det vara annat.
Bland byborna var det delade meningar om mötet. Paret Lina och Anders Öhlund ger Trafikverket tummen upp.
– Ja, det gör vi, det var ett bra möte, berättar Lina
– Jag tycker vi har fått så bra svar som man kan förvänta sig att få. Vi hamnar nog mittemellan korridorerna så vi är nog inte primärt berörda. Så det var skönt att veta, berättar Anders.
Paret är också positiva till att det faktiskt kan bli bättre med banan på plats.
– Går den efter E4an så kanske vi får mer bullerdämpande åtgärder, även mot vägen så att säga.
Förr Ann Strandberg var mötet inte lika lugnande. Detta då hennes hus befinner sig mitt i den korridor som Trafikverket tittar på först.
– Så som jag förstår det så låter det som att Trafikverket förordar den östliga dragningen. Det skulle innebära att jag, som bor på den sidan av vägen i Ersnäs kommer att påverkas. Jag känner att vi ligger pyrt till, säger Ann.
Hon känner trots allt en viss lättnad över att slutligen kunna få lite svar, om än vaga sådana i dagsläget.
– Det var egentligen den här tidsplanen jag var intresserad av. Jag har tidigare fått andra år sagda till mig om när ett beslut ska tas, men det känns ganska skönt att veta att det blir runt 2026-2027 som vi får veta om var den här linjen ska dras.
En återkommande oro bland flera i lokalen var om det är värt för dem att renovera, eller rusta upp överhuvudtaget. Även för Ann är det en oro, då de sedan tidigare fått veta att bygglov inte beviljas på tomten då deras hus befinner sig inom den potentiella dragningen av Norrbotniabanan.
– Jag har haft jättemånga tankar om renovering i och med att vi köpte ett ganska fallfärdigt hus. Väldigt snabbt fick vi nej om att få bygga. Det har påverkat hela vår livssituation. Man har varit orolig och grubblat och funderat mycket.
Helt uppgiven är hon dock inte.
– Det kan ju vara så att vårt hus har tur. Att linjen dras lite på sidan om. Det finns en chans att man klarar sig.