Ann, 50, kan få Norrbotniabanan som granne: "Ligger pyrt till"

Frågorna var många och svaren var vaga när Trafikverket bjöd in till informationsträff om arbetet med Norrbotniabanans kommande dragning igenom Luleå kommun. För Ann Strandberg var beskedet om Trafikverkets önskade linjedragning ett negativt sådant.
– Jag tror att jag känner mig lugnare nu även om det var ett negativt svar jag fick, säger hon.

Ann Strandberg, fick svar på några av sina funderingar under informationsträffen, men det var inte särskilt positiva svar.
– Jag känner att vi ligger pyrt till, säger hon.

Ann Strandberg, fick svar på några av sina funderingar under informationsträffen, men det var inte särskilt positiva svar. – Jag känner att vi ligger pyrt till, säger hon.

Foto: Filip Öhman

Luleå2025-05-07 00:01

Arbetet med Norrbotniabanan börjar intensifieras och under tisdagen bjöds boende i Sörbyarna in på en informationsträff med Trafikverket. Tanken med träffen är enligt Kristina Nordhamn, projektledare på Trafikverket, inte enbart att informera utan också att ta in synpunkter och frågor från allmänheten.

– Vi vill komma ut och berätta om vart vi står och vad vi har framför oss. Vi vill också ha in synpunkter från allmänheten så tidigt som möjligt när vi börjar jobba, säger hon.

Kristina Nordhamn, projektledare på Trafikverket.
Kristina Nordhamn, projektledare på Trafikverket.
Trafikverket bjöd in de boende i Sörbyarna utanför Luleå på en informationsträff om arbetet med Norrbotniabana.
– Vi vill ha in synpunkter så tidigt som möjligt, berättar projektledare Kristina Nordhamn.
Trafikverket bjöd in de boende i Sörbyarna utanför Luleå på en informationsträff om arbetet med Norrbotniabana. – Vi vill ha in synpunkter så tidigt som möjligt, berättar projektledare Kristina Nordhamn.
Frågorna om dragningen var många bland byborna och svaren var något vaga, då Trafikverket alltjämt befinner sig tidigt i arbetets gång.
Frågorna om dragningen var många bland byborna och svaren var något vaga, då Trafikverket alltjämt befinner sig tidigt i arbetets gång.

Järnvägsplanerna för sträckan inom Luleå kommun ska börja tas fram under hösten 2025 och någon exakt linjedragning finns inte i dagsläget. Det står dock klart att det Trafikverket helst vill göra är att hålla sig så nära E4an som möjligt, för att undvika att byarna delas upp ännu mer.

– Det är den östra korridoren längs med E4 som vi kommer att börja studera, sen har vi inte där bestämt om vi ska gå väster om E4 eller öster om E4. Så det kommer vi också att titta på.

Hur tungt allmänhetens åsikter väger i sådana här sammanhang är enligt Kristina Nordhamn svårt att säga, dels då sträckan är så pass lång och dels då det är så många olika faktorer som spelar in.

– Det kommer säkert vara lika olika längs med sträckan. På något ställe kanske allmänhetens synpunkter väger tyngst, men någon annanstans kan det vara annat.

Någonstans inom de två svart-streckade linjerna ska Norrbotniabanan komma att dras. Trafikverket ska först utreda den östra linjen, som går längs med E4, där är kruxet om de kan lyckas dra banan utan att påverka de två natura 2000 områdena som passeras.
Någonstans inom de två svart-streckade linjerna ska Norrbotniabanan komma att dras. Trafikverket ska först utreda den östra linjen, som går längs med E4, där är kruxet om de kan lyckas dra banan utan att påverka de två natura 2000 områdena som passeras.
Runt om i Sörbygården i Antnäs fanns ett flertal informationsskyltar uppsatta.
Runt om i Sörbygården i Antnäs fanns ett flertal informationsskyltar uppsatta.
Runt om i Sörbygården i Antnäs fanns ett flertal informationsskyltar uppsatta.
Runt om i Sörbygården i Antnäs fanns ett flertal informationsskyltar uppsatta.
Runt om i Sörbygården i Antnäs fanns ett flertal informationsskyltar uppsatta.
Runt om i Sörbygården i Antnäs fanns ett flertal informationsskyltar uppsatta.

Bland byborna var det delade meningar om mötet. Paret Lina och Anders Öhlund ger Trafikverket tummen upp.

– Ja, det gör vi, det var ett bra möte, berättar Lina

– Jag tycker vi har fått så bra svar som man kan förvänta sig att få. Vi hamnar nog mittemellan korridorerna så vi är nog inte primärt berörda. Så det var skönt att veta, berättar Anders.

Lina och Anders Öhlund var nöjda över tisdagens informationsmöte och kunde pusta ut, då de fick veta att de förmodligen inte kommer att vara de som drabbas mest av Norrbotniabanas dragning.
Lina och Anders Öhlund var nöjda över tisdagens informationsmöte och kunde pusta ut, då de fick veta att de förmodligen inte kommer att vara de som drabbas mest av Norrbotniabanas dragning.
Ett femtiotal personer hade samlats i lokalen för att lyssna och fråga om det kommande arbetet.
Ett femtiotal personer hade samlats i lokalen för att lyssna och fråga om det kommande arbetet.

Paret är också positiva till att det faktiskt kan bli bättre med banan på plats.

– Går den efter E4an så kanske vi får mer bullerdämpande åtgärder, även mot vägen så att säga.

Förr Ann Strandberg var mötet inte lika lugnande. Detta då hennes hus befinner sig mitt i den korridor som Trafikverket tittar på först.

– Så som jag förstår det så låter det som att Trafikverket förordar den östliga dragningen. Det skulle innebära att jag, som bor på den sidan av vägen i Ersnäs kommer att påverkas. Jag känner att vi ligger pyrt till, säger Ann.

Ann Strandberg, fick svar på några av sina funderingar under informationsträffen, men det var inte särskilt positiva svar.
– Jag känner att vi ligger pyrt till, säger hon.
Ann Strandberg, fick svar på några av sina funderingar under informationsträffen, men det var inte särskilt positiva svar. – Jag känner att vi ligger pyrt till, säger hon.

Hon känner trots allt en viss lättnad över att slutligen kunna få lite svar, om än vaga sådana i dagsläget.

– Det var egentligen den här tidsplanen jag var intresserad av. Jag har tidigare fått andra år sagda till mig om när ett beslut ska tas, men det känns ganska skönt att veta att det blir runt 2026-2027 som vi får veta om var den här linjen ska dras.

Den tidslinje som Trafikverket satt upp för projektet var kanske den mest eftertraktade information som besökarna fick. Många frågor rörande den togs också upp efter dragningen.
Den tidslinje som Trafikverket satt upp för projektet var kanske den mest eftertraktade information som besökarna fick. Många frågor rörande den togs också upp efter dragningen.

En återkommande oro bland flera i lokalen var om det är värt för dem att renovera, eller rusta upp överhuvudtaget. Även för Ann är det en oro, då de sedan tidigare fått veta att bygglov inte beviljas på tomten då deras hus befinner sig inom den potentiella dragningen av Norrbotniabanan.

– Jag har haft jättemånga tankar om renovering i och med att vi köpte ett ganska fallfärdigt hus. Väldigt snabbt fick vi nej om att få bygga. Det har påverkat hela vår livssituation. Man har varit orolig och grubblat och funderat mycket.

Helt uppgiven är hon dock inte.

– Det kan ju vara så att vårt hus har tur. Att linjen dras lite på sidan om. Det finns en chans att man klarar sig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!