Bälte - inget för busspassagerare

Säkerhetsbälten i bussar blir allt vanligare men det finns inte i alla bussar. Det är inte ens lag på det. Och där bälten finns så är de sparsamt använda.

KARLSKRONA 2008-03-22 Bärgare, polis och plogbil på plats vid den buss som på påskaftonen körde av E22:an i det kraftiga snödrevet i höjd med Ramdala norr om Karlskrona. Endast chauffören fanns på bussen vid olyckan och skadades inte. E22:an fick stängas av i båda riktningarna under bärgningsarbetet. Enligt bärgningspersonalen var bussolyckan den 4:e olyckan på samma plats (2 personbilar och 2 bussar) i snökaoset på platsen på påskaftonen.

KARLSKRONA 2008-03-22 Bärgare, polis och plogbil på plats vid den buss som på påskaftonen körde av E22:an i det kraftiga snödrevet i höjd med Ramdala norr om Karlskrona. Endast chauffören fanns på bussen vid olyckan och skadades inte. E22:an fick stängas av i båda riktningarna under bärgningsarbetet. Enligt bärgningspersonalen var bussolyckan den 4:e olyckan på samma plats (2 personbilar och 2 bussar) i snökaoset på platsen på påskaftonen.

Foto: Johan Nilsson / SCANPIX

LULEÅ2010-02-02 06:00

Det är lag på att om säkerhetsbälten finns i bussen så ska de användas. Säkerhetsbältet ska enligt lag finnas på alla bussar som tagits i bruk efter 1 januari 2004 men äldre bussar samt bussar i stadstrafik omfattas inte.
Luleå Lokaltrafik, LLT, har 56 bussar, endast åtta av dem är utrustade med säkerhetsbälte. När LLT vid sitt senaste inköp köpte fyra bussar var bara en av bussarna utrustad med säkerhetsbälten på samtliga platser. Vad det gäller deras inköp har de bara krav på att förarplatsen ska ha säkerhetsbälte. Karin Näsberg, driftchef vid LLT, hänvisar till lagstiftningen.
- Stadsbussar behöver inte ha bälten på alla platser.
Vore det inte bra att kunna erbjuda sina kunder den säkerheten?
- Jo, det kan jag hålla med om men det finns inte möjlighet att kontrollera om det används, säger Näsberg och förklarar att det inte står i deras policy att nya bussar ska ha bälten på alla platser.
Lokaltrafiken tar inte sitt ansvar
Lars Martinell som är verksamhetschef för Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, är kritisk till LLT.
- Jag tycker inte riktigt att man tar sitt ansvar från lokaltrafiken. Det är beklagligt att de i sin policy inte har att nyinköpta bussar ska ha bälten , säger Martinell. Han tycker att det spelar ingen roll vilka bussar man åker, det ska finnas möjlighet att använda bälte.
Martinell berättar att NTF jobbar i första hand för att bussar i stadstrafiken också ska utrustas med bälte. De arbetar också mycket med att få den enskilda individen att förstå konsekvenserna. Martinell säger att en person på 80 kilo väger vid en krock i 50 km i timmen hela
3 200 kilo och menar att du ska eftersträva att sitta fast, sitter du kvar i fordonet så klarar du dig oftast.
- Det är många gånger upp till oss trafikanter att använda bältet men om inget bälte finns så finns det absolut ingen chans att använda det, säger Martinell och syftar på stadstrafiken.
Svårt att kontrollera
Inom länstrafiken, där lagen är hårdare, är det mycket vanligare med bälten på samtliga säten. Länstrafiken i Norrbotten har säkerhetsbälten på nästan 90 procent av sina bussar. Deras chaufförer är tillsagda att uppmana till användning av bältet och dessutom finns anslag som ska påminna resenärerna i de flesta bussarna.
Hos polisen står de relativt maktlösa. Visserligen är det böter på att inte sitta fastspänd i bussen men det är svårt att kontrollera. Sture Strand, chef för trafikenheten i Luleå, åker buss en hel del själv och är väl medveten om att problemet. Han berättar att om polisen ska komma åt bältesförbrytarna så måste polisen åka med på bussen vilket skulle vara väldigt resurskrävande. Strand tror att de flesta bussresenärerna inte tänker på konsekvenserna.
- I min värld beror det på okunskap. Man sitter i ett stort och tungt fordon och därför är tror man att man säker. Jag kan inte få det till något annat men det är ju inte så. Det måste man på något sätt få in i människors medvetande.
- Det krävs en jättestor informationskampanj, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om