Banan blockerad - då håller SJ tiderna

Trots att stambanan blockeras av urspårningen - nu håller SJ tiden.- I morse var tåget bara sex minuter sent till Norrbotten. Söderut höll vi också tiden, säger en nöjd Björn Nilsson, vd SJ Norrlandståg.

De havererade järnvägsvagnarna lastade med pappersrullar är nu bärgade och arbetet med att göra stambanan trafikerbar igen har börjat, men först på fredag kan tågen släppas förbi Grötingen.FOTO: Johan Axelsson

De havererade järnvägsvagnarna lastade med pappersrullar är nu bärgade och arbetet med att göra stambanan trafikerbar igen har börjat, men först på fredag kan tågen släppas förbi Grötingen.FOTO: Johan Axelsson

Foto: Johan Axelsson

LULEÅ2011-01-20 06:00

Tisdagsmorgonens tågförseningar var på över fem timmar och då måste resenärerna kompenseras.

- Det innebär att alla passagerare som kom fram över två timmar sent får tillbaka halva biljettpriset. Så det blev inte så stora intäkter för tisdagsnattens tåg, säger Björn Nilsson.

Busstransfer
Under tågstoppet på stambanan har SJ valt att bussa resenärerna mellan Örnsköldsvik och Sundsvall och dra in ett av nattågen. Trots busstransfer höll Norrlandstågen tiderna natten mot onsdagen.

- Botniabanan är en höghastighetsbana och den gamla stambanan genom Ångermanland är långsam. Därför kan vi hålla tiderna, men det är inte bekvämt för våra resenärer att stiga in i bussar mitt i natten, säger Björn Nilsson.

Bussåkningen kommer att pågå till fredag, då Trafikverket räknar med att stambanan är röjd och reparerad efter måndagskvällens urspårning i Grötingen, norr om Bräcke.

Varmgång i hjullager
Godstrafiken kan inte ta landsvägen. Redan på onsdagsmorgonen rullade det första ståltåget på Inlandsbanan via Forsmo-Hoting-Östersund-Ånge. Under trafikstoppet på stambanan kommer dagligen tre lastade ståltåg och tre tomtåg att gå på Inlandsbanan. Det betyder att 60 procent av stålämnena från Luleå till Borlänge kan gå via järnväg.

Enligt Länstidningen i Östersund var det en varmgång i ett hjullager i vagn nummer 13 som orsakade urspårningen. Längs stambanan finns detektorer som känner av lager som drabbas av varmgång. Tåget passerade varmgångsdetektorn strax söder Bispgården, sju mil från urspårningsplatsen, men utan att den larmade. Åtta kilometer söder om Grötingen finns en annan varmgångsdetektor, men då hade hjullagret överhettats, skurit, vagnaxeln havererat och tåget spårat ur.

Lokföraren som körde olyckståget hade just avslutat sin utbildning till lokförare och det här var hans premiärtur som ensam förare.

Bärgningen av de urspårade vagnarna avslutades klockan 13 på onsdagen. Det var fyra vagnar som vält och nio som spårat ur. Reparationen av det skadade spåret pågår och Trafikverket räknar med att släppa på provisorisk trafik på fredag.

Byte av 1 700 sliprar
Det är räls och 1 700 sliprar som måste bytas samt kontaktledningsstolpar som måste ersättas. Den skadade växeln som måste bytas, får vänta på bytet till i slutet av januari och då banan måste stängas på nytt, men bara under drygt ett dygn.

Stoppet på stambanan genom Norrland fick till följd att Green Cargo spärrade alla stationer för trafik i Norrbotten, Västerbotten och delar av Västernorrland för inrikes godstrafik som för sändningar till och från utlandet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om