Banverket höjer avgifter - risk för dyrare biljetter

Banverket föreslår chockhöjning av banavgifterna - då blir det dubbelt så dyrt för SJ att köra tåget till Stockholm.- Vi får fundera och analysera vad det innebär för biljettpriserna, säger Björn Nilsson, vd för SJ Norrlandståg AB.

LULEÅ2009-08-14 06:00
Det är Banverket som i en ny rapport med namnet Förslag till nationell plan för transportsystemet förslår att avgifterna som tågbolagen betalar för att nyttja statens spår ska fördubblas.
I dag betalar tågbolagen omkring 600 miljoner kronor om året, men Banverket vill höja avgifterna med 550 miljoner kronor. 60 procent av avgifterna står persontrafiken för.
I rapporten konstaterar Banverket att höjningen av banavgifterna antingen kommer att leda till höjda biljettpriser eller ökade subventioner från regionerna. Det ändrar förutsättningarna för järnvägsföretagen.
Viktig post
SJ:s dotterbolag SJ Norrlandståg AB sköter sedan förra sommaren den av staten upphandlade nattågstrafiken till och från Norrbotten.
- Jag har ännu inte hunnit analysera vad det här innebär för oss. Avgifterna är väsentliga för oss eftersom vi kör många kilometer. Tågen går ju mellan Riksgränsen och Göteborg, säger Björn Nilsson.
Så det blir höjda biljettpriser?
- Jag kan ännu inte säga om det leder till prishöjningar. Banavgifterna är en viktig post, men vi har också kostnaderna för personal och underhåll. Vi får se över kostnadsbilden totalt. Priset mot kund måste vara konkurrenskraftigt.
Grundproblem
Björn Nilsson ser en fara i stigande banavgifter. Banverket förvarnar också ytterligare höjningar efter 2020.
- Får vi generellt högre kostnader för tåg än för bil och flyg är det ett grundproblem.
Under 2008 fick Banverket in 514 miljoner kronor i banavgifter. Det är långt ifrån vad järnvägen kostade. Huvuddelen av Banverkets kostnader för järnvägarna täcktes med skattemedel, 16,6 miljarder kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om