Bara vart fjärde tåg i tid: "Dags se över ett förstatligande"

Bara vart fjärde tåg anlände enligt tidtabell i Norrbotten förra året. Nu höjs röster för att Sverige ska ta tillbaka järnvägstrafiken i statlig regi.
– Vi vill att man ser över om det går att förstatliga både underhållet av järnvägen och tågtrafiken, säger Anna Nilsson, gruppchef på Seko Arbetsområde Norr.

Anna Nilsson är gruppchef på SEKO arbetsområde Norr och sitter i Luleå. Hon och hennes fackförbund vill gärna att man tittar på ett förstatligande av den svenska järnvägen.

Anna Nilsson är gruppchef på SEKO arbetsområde Norr och sitter i Luleå. Hon och hennes fackförbund vill gärna att man tittar på ett förstatligande av den svenska järnvägen.

Foto: Ulrika Vallgårda

Luleå2025-05-27 11:00

Den brittiska järnvägstrafiken privatiserades på 1990-talet och precis som i flera andra länder har det blivit ett misslyckande. Nu går den tillbaka i statlig regi.

Även i Sverige avreglerades järnvägstrafiken på 1990-talet, vilket har väckt reaktioner genom årens lopp.

Enligt myndigheten Trafikanalys var det ifjol bara 59,2 procent av persontågen i Sverige som gick exakt enligt tidtabell. Allra sämst var punktligheten i Norrbotten – endast 26,1 procent kom fram i rätt tid.

– 2024 har den lägsta årsnoteringen för punktlighet för framförda persontåg sedan 2013 då vi började publicera statistik, säger Abboud Ado, statistiker.

Fackförbundet Seko, som ansluter många av de som arbetar både på tågen och med underhållet av järnvägen, vill nu att man utreder möjligheten till ett förstatligande av järnvägen även i Sverige.

Anna Nilsson är gruppchef på SEKO arbetsområde Norr och sitter i Luleå. Hon och hennes fackförbund vill gärna att man tittar på ett förstatligande av den svenska järnvägen.
Anna Nilsson är gruppchef på SEKO arbetsområde Norr och sitter i Luleå. Hon och hennes fackförbund vill gärna att man tittar på ett förstatligande av den svenska järnvägen.

– Det ena gäller underhållssidan, där vi ser att det är eftersatt i hela landet, det andra är den upphandlade trafiken. Som det ser ut idag är det den med billigast anbud som vinner affären. Vi tänker att det skulle bli bättre om allt fanns under samma paraply i statlig regi, säger Anna Nilsson på Seko i Luleå.

Glenn Berggård (V), regionråd och ledamot i Norrbottens läns kollektivtrafikmyndighet, håller med.

– Privatiseringen har lett till en fragmentisering med olika entreprenörer och underentreprenörer. Det blir många aktörer och det är kanske inte alltid den mest lyckade lösningen.

Det eftersatta underhållet har fått stora ekonomiska konsekvenser exempelvis för gruvföretagen konstaterar han, och även den upphandlade nattågstrafiken har brister.

Tågtrafiken i Norrbotten är minst punktlig i landet.
Tågtrafiken i Norrbotten är minst punktlig i landet.

Vy Tåg valde att inte förnya sitt kontrakt på nattågstrafiken på grund av dålig lönsamhet samt för att fordonen var i sämre skick än förväntat. Nu har SJ uppdraget tillfälligt eftersom ingen annan lämnade anbud.

– Det behöver säkerställas att vi har tillräckligt med kapacitet och underhåll och det kanske inte uppnås genom att lägga ut det på entreprenad. Därför välkomnar jag en översyn av effekten av att ta tillbaka det i statlig regi, säger Glenn Berggård.

Regionråden Anders Öberg (S) och Glenn Berggård (V) tycker också det vore bra att se över möjligheten till ett förstatligande av järnvägstrafiken i Sverige.
Regionråden Anders Öberg (S) och Glenn Berggård (V) tycker också det vore bra att se över möjligheten till ett förstatligande av järnvägstrafiken i Sverige.

Regionrådet Anders Öberg (S) är av samma åsikt.

– Det vore en fördel om det fanns en tydligare statlig styrning när det gäller järnvägstrafik, säger han.

Även regionaltågen är det problem med.

– Det handlar både om eftersatt underhåll, trängsel på järnvägen och frågor om vem ska finansiera.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!