Bättre service i Luleå

Luleå kommuns service till medborgarna ska bli bättre genom en omorganisation.

Bättre service. Yvonne Stålnacke, (S), kommunalråd, sa ja till en omorgan­is­ation.

Bättre service. Yvonne Stålnacke, (S), kommunalråd, sa ja till en omorgan­is­ation.

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2016-09-12 15:41

När Luleå kommun mäter sin kundservice blir betygen låga, säger Yvonne Stålnacke, (S), kommunalråd.

– De som ringer får inte tydliga svar och blir hänvisade hit och dit och sedan kanske ingen svarar. Det ska förändras, man ska få tydlig hjälp när man kontaktar kommunen, säger Yvonne Stålnacke, (S), kommunalråd.

Därför har kommunen inlett en omorganisation för att förbättra servicen beslutade kommunstyrelsens arbetsutskott på måndagen. Mikael Lekfalk, kommundirektör, förklarade:

– Vi vill skapa en ingång till kommunen. Idag har olika förvaltningar och bolag egna ingångar och det är inte specellt medborgarvänligt. Vi ska ha en kundtjänst som är värd namnet. Det är inte besparing utan effektiviseringsarbete, säger Mikael Lekfalk, kommundirektör.

En del i förändringarna är att utveckla kommunens e-tjänster. Enligt Lekfalk finns ingen detaljerad tidsplan, annat än att allt ska vara klart 2020 och kundservicens organisation färdigtänkt under 2017.

Arbetsutskottet bestämde också att ge Norrbottensteatern 120 000 kronor till förberedelser inför dess 50-årsjubileumsprogram. Filmpool Nord får 100 000 kronor till ett filmkonvent.

Rörbäcks camping säljs till den ekonomiska föreningen Rörbäcks turism och fritid för 1,3 miljoner kronor. Föreningen vill tillsammans med en entreprenör utveckla platsen till en attraktiv camping med hög kvalité.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om