Läs mer: Kan ha brutit mot lagen.
Läs mer: Chaufförens ord i rätten.
På torsdagen ställdes en lastbilschaufför inför rätta efter olyckan i februari förra året då en 80-årig kvinna avled. Mannen, som är i 65-årsåldern, misstänks för vållande till annans död och brott mot trafikordningen. Åklagaren påstår bland annat att han bröt mot den lokala föreskriften om en maximal bredd på 2,3 meter för fordon på den aktuella sträckan. Lastbilens bredd var 2,6 meter.
Den misstänkte chauffören försvarade sig med den enligt honom vedertagna regeln, att alla lastbilar inom transportjätten BDX snösväng kör efter Smedjegatan i centrala Luleå.
Det är en sanning som företaget inte köper.
– Det är ingenting som jag känner till. Och bara för att man har kört den vägen, behöver det inte betyda att man har gjort rätt. Vi följer alla tillämpliga lagar, det är grundregeln, säger Fredrik Palmquist.
Alla maskinförare inom BDX ska välja lämplig väg vid transporter i centrala Luleå, förklarar Palmquist. Är det inte ett arbete i snösvängen under vintern, då en dispens från kommunens föreskrifter finns utfärdad, då är Smedjegatan inte ett alternativ.
– För oss är det här naturligtvis en katastrof. Men vi kan inte göra mycket mer än att informera om vad som gäller. Sedan kan vi inte slå in det i huvudet på folk heller.
Palmquist konstaterar sedan att direktiven i dag är att alla chaufförer ska följa lagar och regler.
– Och föreligger det inte dispens, då har du ingenting där att göra.
Har ni skärpt rutinerna efter olyckan när det gäller informationsbiten?
– Ja, det har vi. Det här tas upp på alla förarmöten och i alla sammanhang där de här människorna som ska utföra saker är med. Sedan är det ju så här: det här hade kunnat hända även om vi hade haft en dispens.
Har det funnits brister inom BDX system, tycker du?
– Nej. Men det vi måste säkerställa är att människor förstår den information de får.
Nu får en person bära hundhuvudet för att den här biten kanske inte fungerade. Hur ser du på det?
– Nu är jag inte exakt insatt i alla regler. Men framför du ett fordon, så är du ansvarig för det.
Lastbilschauffören misstänks också för att ha brustit i sin uppsikt i färdriktningen "eller på annat sätt säkerställa att övergångsstället var fritt från gående vid överfart".
Dom från Luleå tingsrätt meddelas den 14 februari.