Nu kan tiden för "Anton hjärta Anna-klottret" vara all. Bergnäsbrons tid är utmätt och en ny ska planernas.
Bergnäsbrons underhållsbehov har ökat under de senaste åren och förväntas öka. Trafikverket bedömer att bron bör bytas ut om 15–20 år då kostnaderna för underhåll inom den tidsperioden blir så höga att det kommer att vara mer lönsamt att bygga en ny bro.
– Det byggs ett antal broar varje år i landet, att bygga en blir i tätbebyggt område är förstås en större apparat, säger Marcus Lindin, nationell samordnare Trafikverket.
Första steget är att Trafikverket i samarbete med bland annat Luleå kommun påbörjar en studie för att få svar på vilka krav som ska ställas på en ny bro. I studien tittar man bland annat på trafikflöden, hur oskyddade trafikanter och kollektivtrafik ska hanteras och om bron ska vara öppningsbar. En försvårande detalj är den påverkan det skulle bli att helt stänga den nuvarande bron under byggtiden.
Lindin vill inte säga något om när Luleåborna kan få information om möjliga dragningar eller hur lång byggtid det blir för en ny bro.
– Det ligger långt fram i tiden. Studien påbörjas under våren. När den är klar kan vi gå vidare med nästa steg i det omfattande arbete som krävs för att kunna bygga en ny bro, det kommer att ta tid, säger Marcus Lindin.
Hur mycket det kostar att bygga en ny Bergnäsbro beror på så många ännu oklara faktorer att Lindin inte vill spekulera om det, säger han.