Besked från Ica efter utredning: "Vi återkallar inte müslin"

Ica återkallar inte müslin från butikerna - trots plastbiten i paketet i Luleå.- Men om vi får in fler reklamationer som tyder på att produkten är farlig, då stoppar vi den, säger Staffan Ekengren, presschef på Ica.

Luleå2013-03-22 20:04

Marina Strandelins obehagliga upptäckt av plastbiten i müslin fick omgående konsekvenser på koncernens huvudkontor i Solna.

Ica:s produktansvariga arbetade på fredag med att utreda händelsen.

- Tyvärr har vi inte kunnat nå vår tyska leverantör Brüggen. Men enligt produktspecifikationerna använder de sig av både metalldetektor och röntgen för att kontrollera att förpackningarna inte innehåller felaktiga föremål som plast, säger Staffan Ekengren, presschef.

Ni ser inte över Icas müslisortiment, rentav återkallar det från butikerna?
- Det är ytterst sällan vi behöver göra det. Men vi tar reklamationen seriöst och följer upp med leverantören. Det sker så skyndsamt som möjligt.

Vågar Icas kunder köpa müslin?
- Det vågar man absolut. Vi måste ha rätt proportioner kring detta. Enligt mina uppgifter har inte kommit in några liknande reklamationer om Icas müsli.

Hur tänker ni kompensera Marina Strandelin?
- Om kunden har lidit skada, utgår kompensation för det. Vi får ha en dialog med henne, säger Staffan Ekengren, presschef på Ica.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om