– Det är helt fantastiskt att vi har kommit så här långt att hela fullmäktige kan vara enigt om detta, säger Jan Nyberg, Miljöpartiets gruppledare i Luleå.
Målen ingår som projektdirektiv i Borgmästaravtalet, som Luleå kommun skrev på för ett år sedan.
– Å ena sidan kan man klappa sig på axeln och vara nöjd. Å andra sidan kan man säga att det är nu det börjar. Målen är fullt realistiska. Det kommer snabbt att bli uppenbart om man inte gör extra åtgärder exempelvis inom bättre luft-programmet som handlar om parkeringsfrågor och att minska bilismen i centrum. Alla sådana frågor kopplas från och med nu till de här klimatmålen, säger Nyberg.
Såväl förvaltningar som bolag ska bidra till arbetet. Det tyngsta ansvaret för att samla in åtgärder och se till att de efterföljs ligger på samhällsutvecklingskontoret.
– Det är först när man börjar vidta åtgärderna som det börjar göra ont. När man ska börja titta på resvanor och alternativt bränsle. Faktum är att utvecklingen i Luleå gått åt fel håll under i stort sett hela 2000-talet.
SSAB och flyget är undantaget från målet, eftersom de är knutna till systemet med utsläppsrätter.
– Jag kan tycka att det är ett problem eftersom exempelvis den tunga stålindustrin slipper fokus. Men det är en mycket större fråga där man egentligen borde göra om hela systemet, säger Jan Nyberg.