Besvärligt isläge i söder - lugnt vid Norrbottenskusten
I söder är det flera fartyg som har frusit fast i isen på grund av den ovanligt kyliga vintern. I Norrbotten är kylan inte lika ovanlig och utanför Luleå flyter sjöfartstrafiken på som den ska.Luleåstationerade isbrytaren Ymer hjälper däremot fartyg utanför Stockholm.
Foto:
Enligt verket finns den mesta trafiken i Bottenviken utanför Örnsköldsvik och söderut och där har de lite större problem. Utanför Sundsvall uppges 13 lastfartyg vara fastfrusna i isen, varav ett har suttit fast sedan i lördags.
I Stockholm har flera färjor ställt in sina resor medan de som går har drabbats av stora förseningar.
Nordliga vindar och ovana
Dahl förklarar att det är nordliga vindar som ställt till det eftersom vindarna förskjutit isvallarna söderut. Förutom det tror han också att kaoset beror på ovana.
- Besättningen på båtarna söderut är inte lika vana vid is som de som åker hit upp. Åker man till Norrbotten så får man räkna med att kanske sitta fast och det uppmärksammas inte lika mycket, säger Dahl.
När fartyg frusit fast kommer isbrytarna till undsättning. I Norrbotten finns just nu bara Frej. Genom samarbetet med Finland finns ytterligare en isbrytare att tillgå om det skulle behövas. Bland annat brukar Ymer ibland hålla till i Luleå, men nu finns den i Stockholmsområdet för att undsätta fastfrusna färjor och fartyg. Natten till fredagen hjälpte Ymer bland andra Viking Lines Finlandsfärja Amorella, som suttit fast utanför Kapellskär.
140 000 kronor per dygn
Kent Björnvik, en av de två befälhavarna på Ymer, berättar att alla hjälpinsatser ser olika ut:
- Det finns många olika sätt,
ibland räcker det att du kör förbi i hög fart och svallar bort isen.
Ibland måste du kör runt fartyget, ibland bogsera. Det finns ingen generell lösning.
Tiden för insatserna varierar också mycket, ibland räcker det med tio minuter. Men det kan också ta upp emot sju timmar. Enligt Dahl är sådana undsättningar dyra - kostnaden för att driva en isbrytare ett dygn är cirka
140 000 kronor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!