BILDEXTRA: LuleÄs nya biogasanlÀggning

HÀr vÀxer den anlÀggning fram som ska förse LuleÄs bussar och kommunala tjÀnstebilar med miljövÀnlig biogas. "Det blir bra för stadsmiljöns luftkvalitet med mindre utslÀpp av vÀxthusgaser", sÀger projektledaren Hans Moberg, tekniska förvaltningen.

FÖRDELAR. I det hĂ€r rummet rummet pĂ„ reningsverket pĂ„ Udde fördelas gasen till olika stĂ€llen. Pannrummet, gaspannan och snart Ă€ven till den nya biogasanlĂ€ggningen.

FÖRDELAR. I det hĂ€r rummet rummet pĂ„ reningsverket pĂ„ Udde fördelas gasen till olika stĂ€llen. Pannrummet, gaspannan och snart Ă€ven till den nya biogasanlĂ€ggningen.

Foto: PÀr BÀckström

LULEÅ2014-09-27 11:00

Ute vid LuleÄs avloppsreningsverk Uddebo har en ny byggnad uppförts under sommaren. DÀr inne, i den nya biogasanlÀggningen finns ett myller av rör, kompressorer och reningsprocesser. Bygget, Àr lite försenat pÄ grund av en utdragen leverans av tryckstegringsflÀktar, men berÀknas bli helt klart i november.

Tre upphandlingar

Hans Moberg har varit med sedan projektet startade pÄ allvar 2010. Tre upphandlingar (de tvÄ första överklagades) senare stÄr han Àntligen i den splitternya anlÀggningen som Àr den andra i Norrbotten (Boden var först ut med biogas till fordon).

– Det kĂ€nns vĂ€ldigt bra och jag Ă€r nöjd med bygget. Vi har varit runt och tittat pĂ„ andra anlĂ€ggningar i Sverige. Normalt sett levereras sĂ„dana hĂ€r anlĂ€ggningar i containrar men den hĂ€r Ă€r vĂ€ldigt servicevĂ€nlig nĂ€r killarna ska ta hand om den, sĂ€ger Hans Moberg.

AnlÀggningen kommer producera gas motsvarande 150 liter diesel i timmen. Gasen kommer att levereras med lastbil till LLT:s tankningsstation pÄ MidgÄrdsvÀgen.

– Det kommer ta ungefĂ€r fyra Ă„r innan LuleĂ„ har fordonsflotta som kan ta hand om den gas som vi har kapacitet att producera, sĂ€ger han.

Produktionen av gas tar sin början i avloppsreningsverket. Gasen bildas i rötkammaren – i den process dĂ€r avloppsslammet stabiliseras. I praktiken Ă€r det Ă€r alltsĂ„ det som kommer i avloppet frĂ„n LuleĂ„borna som i förlĂ€ngningen ska driva LuleĂ„s bussar.

– Under rötningsprocessen bildas metangasen, sĂ€ger Gunnar Laitamaa, maskinist vid Uddebo reningsverk.

"Hoppas vi slipper köra facklan nu..."

Stora delar av metangasen har hittills anvÀnts i avloppsreningsverket för uppvÀrmning av rötkammare och produktionsanlÀggning samt elproduktion. Inne i gasfördelningsrummet gÄr ett rör till pannrummet och ett till gasturbinen som producerar el, och snart Àven ett rör ut ur huset - till nya biogasanlÀggningen dÀr det ska förÀdlas till biogas.

Uddebo har hittills producerat mer gas Àn de kan ta tillvara pÄ och ibland mÄste de brÀnna ut överskottsgas i en fackla.

– Det Ă€r synd. Förhoppningsvis slipper vi köra facklan nu. Det kĂ€nns fantastiskt med en splitterny anlĂ€ggning och att vi tar reda pĂ„ gasen och samtidigt fĂ„r en bĂ€ttre miljö i staden, sĂ€ger Gunnar Laitamaa.

LLT berÀknas kunna tanka den första bussen med biogas i mitten av januari.

Fakta/BiogasanlÀggningen i korthet

Projektets budget ligger pÄ 54 miljoner och finansieras av LuleÄ kommun.

Biogasen kommer att anvÀndas av upp till 260 av kommunens fordon, och tolv av LLT:s stadsbussar.

Gasen ska levereras med lastbil frÄn Uddebo till tankningsstationen vid LLT:s garage pÄ MidgÄrdsvÀgen.

850 000 normalkubikmeter rÄgas per Är rÀcker till 185-200 personbilar och 10-12 bussar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om