Blondinbella: Jag har drivits av revanschlusta
Blondinbella är älskad och hatad. För Isabella Löwengrip, skaparen av bloggen Blondinbella, har känslorna varit en drivkraft.- Jag har drivits av revanschlustan. Varför ska jag låta dem som vill mig illa förstöra flera år av mitt liv, säger hon.
Sverige hungrar efter unga drivna kvinnor, säger Isabella Löwengrip, och vill inspirera andra att tro på sig själva.FOTO: Maria Ekman
Foto: Maria Ekman
Men efter Isabella Löwengrips föreläsning samlades många för en bild eller för att skapa en kontakt.
Isabella Löwengrip, 19, blev känd genom sin blogg Blondinbella och i den skapade hon som 14-åring en karaktär.
Värt fem miljoner
- Jag har aldrig varit den där tjejen men jag märkte att ingen ville följa vad en vanlig tjej gjorde så jag hittade på allt, säger hon.
Hon fejkade att hon bjudits på kändisfester och blev så uppmärksammad i medier. Till sist började de riktiga inbjudningarna komma. Den avgörande insikten om att hon kanske kunde göra pengar på sitt bloggande fick hon när tidningen Dagens media uppskattade värdet på hennes blogg till fem miljoner kronor.
Löwengrip säger att hon är nöjd med att hon till sist tog avstånd från karaktären som egentligen inte var hon. Hon vill råda bloggare att se på sin blogg som ett CV.
- Jag tycker att man ska stå för det som står där och att det gynnar en i längden, även om tio år. Att nischa sin blogg är ett bra medel att hitta en målgrupp och att få annonsörer, intresserade av just den, att använda bloggen för annonsering.
Isabella Löwengrip vill propagera för att fler företag ska använda sig mer av sociala medier.
Twitterinlägg
- Det behöver inte alltid vara personligt. Syftet är att underlätta en dialog med kunder, kunna svara på kritik och få en kommunikation.
Hon ger exempel.
- SJ svarade på sin Twitter hela tiden under tågkaoset i vintras, de informerade och bad om ursäkt. De som var där fick en bättre bild av företaget, "de svarade i alla fall på mitt twitterinlägg på en gång".
Bloggen Blondinbella har utsatts för hård kritik från och till. Kritiken och Isabella Löwengrips jobbiga tid i skolan har stärkt henne säger hon. Under skoltiden blev hon mobbad för sin acne.
- I högstadiet skrek folk "pizzafejs". Det var perioder när jag inte gick till skolan för att jag kände mig värdelös.
Men hon säger att hon till sist blev arg.
Fyra aktiebolag
- Jag tänkte: varför ska jag vara hemma från skolan för att jag har prickar i ansiktet? Varför ska jag låta de här människorna påverka mitt liv så mycket.
Hon har en strategi som bygger på att hushålla med energin.
- Varje dag har man 100 procent energi. Jag vill inte använda den till att tänka elaka tankar om mig själv för något skönhetsfel. I stället vill jag lägga den på att prestera bra och göra något som gör mig lycklig.
Nu har hon fyra aktiebolag, bland annat bloggnätverket Spotlife och klädkollektionen Classified, och hon pluggar vid en handelshögskola i Zürich .
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!