Tidigare i höst har NSD rapporterat om kritiken mot Länstrafiken och Nobina efter flera incidenter och olyckor där bussen kört av vägen. Då har det handlat om Sörbyarna samt Brändön, men även mellan Boden och Luleå finns problem, menar bussåkaren Emmy Stenlund.
Hon pendlar till sin flickvän i Boden flera gånger i veckan och har fått nog efter flera incidenter. En händelse som fick henne reagera i höstas var när hon väntade på buss 28 på Medborgarplatsen i Boden för att åka till Luleå. När bussen är mer än en halvtimme sen ringer hon Länstrafiken och får som svar att busschauffören missat hållplatsen. När nästa buss kommer är de två passagerare som kliver på, och då ber busschauffören dem om hjälp.
– Busschauffören är väldigt trevlig och glad, men säger "någon måste sitta framme med mig och visa vägen för jag hittar inte och då jag inte har fått någon upplärning", säger Emmy Stenlund.
Killen som klivit på tillsammans med Emmy på sätter sig längst fram och visar vilken vägen till Luleå.
– Jag blev väldigt less då jag tycker inte det ska behöva vara såhär mycket strul. Man ska inte behöva guida busschauffören. Sen är det inte hans fel heller, utan det är de som gör fel då det inte gett honom rätt förutsättningar med upplärning, säger hon.
För ungefär en månad sen är Emmy ensam på bussen när busschauffören plötsligt avbryter bussturen innan stoppet på Medborgarplatsen och kör in till ett garage och börjar tömma soporna.
– Jag går fram och frågar vad som händer och får svaret att jag "sov på bussen" och att han redan hade kört förbi, och jag hänvisas till nästa buss.
Emmy hoppar av och går sista biten. När hon kontaktat kundtjänst får hon som svar att bussen inte skulle stannat där utan fortsatt till Garnis och sedan tillbaka till Luleå.
– En busschaufför har ett ansvar att kolla att bussen är tom innan man kör till ett garage, tänk om jag eller någon annan hade blivit inlåst i ett garage till exempel, man hade fått panik, säger hon.
Emmy åker fortfarande buss men har börjat räkna med att den kan vara sen eller inte dyka upp.
– Folk i min omgivning har bara börjat gilla läget och tar nästa buss. Det har blivit en så pass vanlig grej men det ska inte behöva vara det egentligen.
Teresia Fors, marknads- och kommunikationschef på Länstrafiken Norrbotten svarar på kritiken.
– Det är naturligtvis olyckligt om förarna inte kan vägen. Linjerna mellan Boden och Luleå är trafikerade av vår samarbetspartner Nobina och de har haft vissa svårigheter med att attrahera förare till de linjerna. Därför ha de fått ta upp förare söderifrån för att täcka upp.
Finns det något krav angående upplärning av nya förare?
–Absolut, när du skriver under ett avtal skriver du på att den leverans du ålägger dig kommer vara säker, och att förarna får den utbildning och introduktion av linjesträckning de har åtagit sig.
Vad krävs för att avbryta ett samarbete med ett trafikbolag? Ni har tidigare nämnt att ni har valt att fortsätta med Nobina mellan Luleå Boden på grund av att den inte har varit lika mycket klagomål där som på andra linjer där avtalet avslutats.
– Man måste alltid titta på vad det är som har hänt, vad är situationen som sådan. Sen gör man alltid en riskbedömning, med alla möjliga olika aspekter såsom säkerhet för resenärer och krav på fordonen, till rent kontraktsmässiga saker, som levererar de den kvalitén i övrigt som vi har förväntat oss.
– Vi har inte fått samma mängd klagomål som på de andra linjerna, men vi har fått mycket klagomål på 28, 29 och 30 också. Där har det handlat mest om fordonets kvalité kopplat till att det varit ett korttidsavtal. Men 2026 kommer vi påbörja ett långtidsavtal med Nobina och det kommer ge bättre förutsättningar för trafikbolaget. I vilket fall, naturligtvis följer vi upp och kvalitetssäkrar trafiken, oavsett avtalets längd med alla trafikföretag som är kontrakterade till Länstrafiken. På ett längre avtal kan trafikföretaget köpa in nya bussar och för bussförarna blir det mer attraktivt då de får en jobbsäkerhet på grund av det finns ett längre avtalet, säger hon.