Porsövägen är sedan ett par veckor tillbaka enfilig och bilisterna kan bara köra i en riktning åt gången medan busshållplatserna byggs om.
Luleå kommun har beviljats statliga medel via stadsmiljöavtalet för att finansiera de två laddstationerna som elbussarna kräver och för upprustning av hållplatserna efter linje 6, berättar Jenny Widmark, projektledare vid stadsbyggnadsförvaltningen.
– Upprustningen av hållplatser på linje 6 är budgeterad till sex miljoner kronor, varav hälften finansieras av stadsmiljöavtalet. I gengäld genomför kommunen motprestationer som bland annat bidrar till hållbara transporter.
Är det inte en onödig satsning om de gamla busshållplatserna redan fungerade?
– I vår översiktsplan har vi som mål att alla hållplatser på sikt ska vara tillgänglighetsanpassade. Flera av dagens hållplatser kanske fungerar för den som inte har några problem att gå eller se, men för den som till exempel använder sig av rullator eller rullstol är det svårare att ta sig på och av bussen. Genom stadsmiljöavtalet fick vi bidrag till förbättringarna av hållplatserna längs linje 6, vilket gör att pengarna vi har för att bygga om busshållplatser räcker längre.
Bra hållplatser är viktigt för att kollektivtrafiken ska vara ett attraktivt resalternativ, understryker hon.
Varför flyttar ni busshållplatsen vid Porsö centrum?
– Att påstigandehållplatsen byggs om och flyttas beror dels på att den har blivit för liten, dels på att det har varit problem med lutningar som påverkat bussen då den stannat.
Samtidigt byggs en gångpassage över Porsövägen i anslutning till hållplatsens nya läge. Det blir den första gångpassagen över Porsövägen, där man hittills har undvikit att fotgängare har behövt vistas på vägen med inte mindre än två gångbroar och två gångtunnlar mellan universitetet och Porsösundet.
Är det inte dumt att dra folk från gångbron ut på en gångpassage som korsar bilvägen med ökad risk för olyckor?
– Att korsa Porsövägen på denna plats är något många gör redan idag. I samband med att hållplatsen flyttas är sannolikheten stor att fler kommer att vilja korsa gatan här och därför har vi valt att bygga en gångpassage. Mellan körfälten kommer det att byggas en refug som ger de gående möjlighet att stanna och vänta in eventuella fordon innan de fortsätter över gatan – detta för att göra passagen säkrare.
Arbetet med att upprusta hållplatserna ska vara färdigt under senhösten 2018. Elbussarna tas i drift 15 oktober.