Cykelhjälmen är huvudsaken
Norrbottningarna är sämst i landet på att använda cykelhjälm.- Somliga är mer rädd om håret än om hjärnan, säger Anders Nilsson, överläkare vid Sunderby sjukhus.
Sara Akan skyddar sig och vill vara ett bra exempel för sina barn.
Foto: Bengt-Åke Persson
Men varje år är det ett par personer i Norrbotten som får sitt liv förstört efter cykelolyckor. De kommer till Sunderby sjukhus med hjärnskador som ger handikapp resten av livet.
Enlig Anders Nilsson, som arbetar vid kirurgikliniken, så är de flesta patienterna han möter som råkat ut för en cykelolycka medelålders personer.
- Om man slår huvudet i asfalten i 10 till 15 kilometer i timmen och inte har hjälm så får man hjärnskador. Men kraften är inte så stor att det ger skador om de hade haft hjälm, säger Nilsson.
Obegripligt
Han anser att det borde vara lag på att alla cyklister ska ha cykelhjälm.
- Jag kan inte förstå att folk får cykla omkring och vara mer rädda om håret än om hjärnan. För mig är det obegripligt att det inte varit lag på cykelhjälm för länge sedan.
Ulf Björnstig, professor i kirurgi vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå, forskar kring trafikskador och håller med.
Han anser att den nuvarande lagen är ett slag i luften, även om han tycker att den kan ses som ett bra första steg mot heltäckande lag. I dag gäller hjälmlagen endast ungdomar under 15 år och barnen har ju redan hjälm, säger han.
- Det är ju bland vuxna och ungdomar som en förändring behövs. Cirka hälften av dem vi frågat tycker att det skulle vara bra med en cykelhjälmlag för alla, tre fjärdedelar säger att det är det enda som skulle få dem att använda hjälm.
Stora kostnader
Vårdkostnaderna för cykelolyckor stora.
- Om man lägger vårdresurserna för alla skadade cyklister i den ena vågskålen och i den andra lägger ihop vårdresurser för alla trafikskadade bilister, mopedister, motorcyklister, fotgängare och skoteråkare, så väger det lika mycket. Det visar forskningen som gjorts i Umeå med omnejd, säger han.
Siffrorna kanske inte rakt av går att jämföra med Norrbotten och Luleå då fler cyklar i Umeå. Men å andra sida använder också fler hjälm där, enligt statistiken, och Ulf Björnstig säger att skillnaderna mellan städerna inte är så stora.
Lars Martinell, chef för NTF i Norrbotten, beklagar det låga användandet av cykelhjälm i länet.
- En förklaring till att så få använder cykelhjälm i Norrbotten är att vi har bra cykelvägar och att folk känner sig trygga där. Men det är på cykelvägarna som de flesta olyckorna sker, säger han.
Bängligt
Börje Fors och Svante Kyrö parkerar sina cyklar på Storgatan i Luleå. De har inte hjälm när de cyklar.
- Det är så bängligt när man ska in i butiker. Man kan ju inte lämna den på cykeln, då blir den väl stulen, säger Börje Fors.
Men om det skulle vara lag så skulle de sätta på sig cykelhjälm.
- Om det var tvång, jo då måste man ju, säger Börje Fors.
Fakta Hjälmlagen
Från och med 2005 ska alla barn och ungdomar under 15 år använda hjälm när de cyklar eller blir skjutsade med cykel.
Något straffansvar medför inte den nuvarande lagen och polisen delar inte ut böter. Dock kostar det 500 kronor om en person har en passagerare under 15 år på cykeln och denne inte har hjälm.
Som jämförelse kostar det 500 kronor i böter om man ertappas med cykel utan belysning.
Enligt statistiken använder 85 procent av barnen upp till 13 år i Norrbotten hjälm. För åldrarna 13 till 15 år har användningen av cykelhjälm minskat till cirka 18 procent.
Något straffansvar medför inte den nuvarande lagen och polisen delar inte ut böter. Dock kostar det 500 kronor om en person har en passagerare under 15 år på cykeln och denne inte har hjälm.
Som jämförelse kostar det 500 kronor i böter om man ertappas med cykel utan belysning.
Enligt statistiken använder 85 procent av barnen upp till 13 år i Norrbotten hjälm. För åldrarna 13 till 15 år har användningen av cykelhjälm minskat till cirka 18 procent.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!