Regeringen har beslutat om ytterligare inköp av JAS-flygplan. Större delen av försvarspengarna läggs på ett enda projekt.
Nu tänker jag svära i kyrkan. Finns det verkligen bemannade stridsflygplan om 30 år, finns det ens om tio år?
Teknikutvecklingen beträffande beväpnade flygfarkoster går mycket snabbt. De amerikanska "drönarna" som används i Afghanistan styrs från baser i USA.
De blir allt effektivare och bär större och större last av vapen. Det finns ingen pilot. Man behöver inte styrspak, syrgas, räddningssystem osv vilket gör att alla system en pilot behöver kan ersättas med vapenlast och motmedel.
Dessutom kan man göra flygplanet mindre och det kan flyga med större belastning i form av G-krafter än en bemannad farkost, vilket gör att det blir svårare att bekämpa. Det kan svänga lika hårt som en målsökande robot och kan förses med samma motmedel som ett bemannat flygplan.
Man får mer bränsle, last och överlevnad för pengarna.
Ett obemannat system ställer små krav på basorganisation, flygfält, räddningshelikoptrar och så vidare. En pilot är dyr att utbilda, behöver förläggning och baspersonal.
Ett obemannat flygplan sover och äter inte och kan nästan ständigt vara i beredskap. Behovet av meteorologer och trafikledare reduceras avsevärt. Serviceorganisationen blir mindre och billigare än för ett system som använder en levande pilot.
Passagerare som ska flyga med i framtidens flygplan och helikoptrar torde inte inom överskådlig framtid acceptera att flygfarkosten saknar pilot.
Men när det gäller stridsflyplan tror jag dock att i många situationer den mänsklige piloten snart spelat ut sin roll eftersom hans uppgift egentligen är onödig. Den kan troligen i de flesta situationer snart skötas från marken.
Måste framtidens stridsflygplan vara bemannade? Har man gjort en analys av vad ett obemannat system har för fördelar?
Ett sådant nytänkande vore väl något för den framtida, kvalificerade svenska försvarsindustrin att satsa på.