Dahlström: Det var hysteriska dygn - telefonen ringde i ett

Mitt i natten mot den 24 januari vaknade Niclas Dahlström av ett sms i telefonen.NÀr han lÀst det insÄg han att de nÀrmaste dygnen, kanske rent av veckorna skulle bli nÄgot han aldrig hade kunnat förestÀlla sig.- Telefonen gick het frÄn sju pÄ morgonen till tio pÄ kvÀllen och mejlkorgen exploderade, sÀger han.

LuleÄ2013-03-19 04:31

Niclas Dahlström Àr informationschef pÄ Northland Resources. Fram till den natten hade han fÄtt tillbringa en stor del av sin arbetstid med att berÀtta som vackra drömmar och ett spÀnnande projekt; hur en myr förvandlats till gruva och hur det gett hopp till en hel bygd.

Nu gungade plötsligt marken under hela projektet och den första frÄgan som Dahlström stÀllde sig sjÀlv var: Hur fasen gör vi nu?

Tillsammans med informationsdirektören Jonas Lundström tog han ett första beslut: att alltid vara tillgÀngliga.

- Ingen journalist skulle kunna skriva att man sökt kommentarer frÄn Northland men inte lyckas. Dessutom bestÀmde vi att vi skulle dela pÄ oss. En av oss skulle alltid vara i LuleÄ och en i Kaunisvaara.

NÀr det första pressmeddelandet om börsstopp och planerad nyemission gick ut dröjde det inte lÀnge innan foajén pÄ Northlands kontor pÄ Porsön var fullt av journalister.

- Det var hysteriskt. Det gick sĂ„ lĂ„ngt att jag kunde be en medarbetare som stod en meter ifrĂ„n mig ringa till mig. Det var enda chansen att kunna prata ostört i nĂ„gra minuter.

Northlands informationschef berÀttar att han sov fyra-sex timmar per natt. I övrigt jobbade han.

Krismöte hela natten
NÀr helgen kom satte sig Dahlström och Lundström i ett möte som de inte har nÄgot problem med att kalla för krismöte. Det varade lÄngt in pÄ natten och nÀr det var över hade man en kriskommunikationsplan, som Àven förankrades med företagets avdelning för investerarkontakter.

- Ett beslut vi tog var att inte lÀmna walk over frÄn nÄgot planerat möte, presentation eller besök. Dessutom kom vi fram till att vi behövde back up-hjÀlp. Och vi skulle strÀva efter absolut öppenhet inom ramen för de regler som gÀller för ett börsnoterat bolag som vÄrt.

Jonas Lundström fyller i:

- Ta till exempel att slÀppa in en tv-station in i anrikningsverket. Det Àr ju traditionellt sett det allra heligaste, ungefÀr som rummet dÀr man rÀknar pengar pÄ ett casino. Men vi sa: visst, inga problem, det fixar vi.

"Vi har ett tydligt mandat frÄn vd"
Syftet var att vinna förtroende, bÄde för stunden, men Àven för framtiden.

- Vi tĂ€nkte att om vi fortsatt stĂ„r Ă€rliga och rakryggade Ă€ven nu nĂ€r det blĂ„ser hĂ„rt hoppades vi att vi, om vi reder ut situationen, uppfattas som att vi gjorde det bĂ€sta möjliga och att vi var renhĂ„riga.

Hur styrda var ni uppifrÄn nÀr det gÀllde information?
- Egentligen inte alls. Vi har ett tydligt mandat frÄn vd att svara efter eget omdöme. Vi behöver inte be om lov.

Mitt i den vÀrsta krisen gÀllde det Àven för Northland att föra ut den positiva informationen, att produktionen gick enligt planerna och att den första historiska bÄten skulle lastas i Narvik.

Det Àr lÀtt att förstÄ om nerverna var pÄ helspÀnn.

- Det var en enormt viktig sak. Om vi inte hade lyckats fÄ ivÀg bÄten, eller om det blivit problem pÄ nÄgot sÀtt...jag vill inte ens prata om vart vi hade varit dÄ.

NÀr NSD trÀffar Dahlström Àr det lite lugnet efter stormen. Telefonen ringer bara fem gÄnger pÄ en dryg timme.

- I det lÀget som vi Àr i nu kÀnns det som att det mesta för stunden Àr sagt och beskrivet. Men vi kommer att slÀppa fortlöpande intressant information om företagets situation de nÀrmaste veckorna.

Northland vÀntar fortfarande pÄ besked om rekonstruktionen ska gÄ igenom.

Hur tycker du att vi i media speglade krisen?
- Regionalt tycker jag att det över lag var en balanserad och saklig bild. PĂ„ riksplanet var det lite mer sensationsinriktat. Artiklarna var det ofta inget fel pĂ„, men rubrikerna var ofta toppade med ord som AVGÅ, RASET eller PANIKEN.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om