Eleverna i vissa program i gymnasieskolan har under tre år fått egna datorer i skolan.
Nu fortsätter Luleå kommun sin satsning och nu är det högstadieelevernas tur. I februari får eleverna i Tunaskolans årskurs sju en egen dator.
Ökad motivation
Rektor Ingeborg Moestam är eld och lågor.
- Syftet är att vi genom att vi har ett modernt sätt att undervisa på ska nå högre måluppfyllelse för eleverna. Det har visat sig i andra kommuner där man har jobbat så här att elevernas motivation ökar. Det är så många nya möjligheter med det här. Bland annat för elever med ett annat modermål, säger Moestam.
Är eleverna i sjuan tillräckligt gamla för att ta ansvar för en egen dator?
- O ja, det är de absolut.
Sanna Nilsson Lidin, 13, går i sjuan på Tunaskolan och är en av dem som ska få en dator.
Hon håller med om att datorn kan göra jobbet i skola roligare.
- Ofta skriver vi våra arbeten på papper nu. I en dator har man allt samlat. Jag tror att det blir lättare att klara skolan bättre när vi får datorer, säger hon.
Enligt Magnus Åkerlund, chef för utvecklingsenheten, är satsningen med datorer för alla elever nödvändig.
- Framtidens lärande är redan här. Då måste vi hänga med i utvecklingen och ha teknik som ger möjlighet till ett annat sätt av lärande. Våra barn kan redan det här, säger han.
Utbildning viktig
Men det handlar inte bara om att köpa datorer.
- Det är inte bara att köpa in datorer, det har skett tidigare och då användes de som skrivmaskiner och det är inte syftet. Den viktiga delen är att utbilda pedagogerna. I första steget ska rektorerna få utbildning och pedagogiska idéer om hur datorerna ska nyttjas, säger Åkerlund.
Datorerna kommer att vara kopplade till ett trådlöst nätverk på skolan, de är inte kopplade till kommunens intranät.
Projektet, som förutom Tunaskolan också Bergviksskolan och Stadsöskolan deltar i, pågår i tre år.
När eleverna går ut högstadiet får de antingen betala och behålla datorn eller lämna tillbaka den.