Sedan i måndags har Teslas popup-verkstad varit öppen i Luleå för norrbottningar som vill få sina Teslor servade och på onsdagen står Jörgen Landberg och Peter Thornberg från IF-Metall utanför.
– Vi står här, men vi stör ingen. Vi pratar inte direkt med mekanikerna och vi är inte på några kunder. De får komma och prata med oss, säger Landberg.
Med sig har de en kaffetermos och en stödstrejkare i hunden Cleo. Även solen tittar fram och Jörgen berättar att det är bland det finaste vädret han strejkat i.
De möts av blandade reaktioner från folk som kommer för att lämna in sina bilar.
– En del visar stöd för vår sak, att det är den svenska modellen som gäller, men några kanske ifrågasätter om vi inte har något bättre för oss att göra. Det är lite olika.
En Teslaägare som kommer förbi för att hämta upp sin färdigservade bil tillhör en tredje kategori och viftar snabbt bort oss med kommentaren:
– Det är nog så mycket med det där nu.
En företagsbil glider in och de anställda förklarar att de personligen inte har några åsikter.
– Det är ju ett företagsbeslut som från början var ett miljöbeslut.
Strejkens bakgrund är att Tesla inte vill teckna kollektivavtal för IF Metalls medlemmar. Nu går den in på sin 18:e månad och är därmed den överlägset längsta strejken i Sverige. Men duon från IF Metall känner sig inte uppgivna.
– Absolut inte, det är snarare tvärtom. Vi hoppas att de kommer till insikt att vi kommer att stå här så länge de finns här. Tills att de tecknar ett avtal.
Peter Thornberg, som till vardags arbetar på SSAB, berättar att intresset snarare växt med tiden.
– Ju mer det drar ut på tiden, desto mer har det börjat engagera. Varför vill man inte skriva på ett avtal, ett avtal är ju bra, säger han.
På frågan om den senaste tidens kontroverser och motgångar för Tesla har gett mer vind i seglen så får vi ett par försiktiga nickar.
– Jag vet inte om vi ska säga något negativt så. Jag vill bara att de ska komma till sans, att det är det här som gäller på den svenska arbetsmarknaden. Att man ska ha kollektivavtal och schyssta villkor. Man ska inte behöva skriva på anställningskontrakt på 70 sidor, säger Jörgen.
Vi knackar på dörren till den låsta verkstadslokalen, men de mekaniker som för stunden byter däck på en vit Tesla viftar även de bort oss och gestikulerar bara mot bilen.