Nu är det väl ändå bevisat att viktiga samhällsfunktioner inte ska skötas av olika bolag.
Jag som nu är pensionär och har vuxit upp och bott större tiden av mitt liv i Norrbotten har aldrig upplevt de urusla förhållanden som råder inom järnvägstrafiken i dag.
Till för några år sedan ansågs det tryggt att välja tåg framför bil eller buss för resor vid kyla eller snöoväder. Här uppe har väl ändå aldrig en vinter passerat där temperaturen inte nått under - 35 grader.
För cirka 10-12 år sedan hade vi i Luleå -44 grader. Jag vet att man då inte hade en tanke på att ställa in tåg. Då framfördes både persontåg och malmtåg mellan Luleå och Kiruna.
Jag känner förare från den tiden som nu förfäras över den brist på resurser och verkar det som kunskap som nu råder. Och när jag träffar personal som fortfarande arbetar kvar så kan de ju bara erkänna att det inte känns bra.
Främst handlar det naturligtvis också om ansvarstagande. Som exempel kan nämnas tåget som stannade i Murjek under julhelgen. Man skickade upp ett lok för att assistera det tåg som stannat.
Men vad hände? Hela tåget med nu två stycken lok drogs tillbaka till Luleå med passagerare som i stället för att fira jul med nära och kära fick ta in på hotell.
Det är skamligt. Vem tar sådana beslut? Brukligt var och lär fortvarande vara att tåget skulle ha fortsatt sin färd mot norr.
Tydligt är att man inte är ett dugg intresserad av att ge service till sina kunder. Vad har man då för målsättning inom de företag som driver trafiken?