Luleå lokaltrafik har i dag ett 70-tal bussar, varav 60 av dem rullar dagligen. Merparten är sedan tidigare utrustade med övervakningskameror längst bak, i mitten och framme vid bussföraren, reglerat av en länsstyrelsebeslut år 2007.
– Föraren kan därigenom hålla realtidskoll på en monitor framför sig och se vad som händer i bussen, säger Eva Malmgren, trafikchef.
Samtidigt har LLT ansett att realtidsövervakningen inte räcker för att garantera arbetsmiljön för bussförarna. Redan 2011 ansöktes därför om utvidgat tillstånd att också kunna spela in och lagra övervakningsfilmerna.
Då avslog länsstyrelsen ansökan, av hänsyn till integritetsintresset.
Men LLT gav inte upp – och nu ändras beslutet.
Bakgrunden är flera allvarliga incidenter som har skett på bussarna.
– Förare har blivit hotade och slagna av kunder, riktigt illa. Ingen bra arbetsmiljö för förarna, något som både vi och fackets skyddsombud har pratat om. Därför vill vi nu kunna säkra bevisning och även hjälpa polisen. Också bra för resenärernas trygghet, säger Eva Malmgren.
Framförallt tre händelser det senaste halvåret gör att länsstyrelsen nu ändrar sitt beslut.
1. En bussförare blev slagen av en kund medan han satt i förarbåset. Ingen har lagförts för brottet.
2. En förare blev slagen utanför bussen. I detta ärende pågår utredning.
3. En kund vägrade kliva ur bussen vid ändhållplatsen. När den kvinnliga föraren lämnade bussen började mannen att följa efter henne.
– Hon fick gömma sig undan mannen, säger Eva Malmgren.
Inspelning- och lagringsmöjlighet innebär att framtida brott enklare kan utredas.
Utvidgat kameratillstånd på lokalbussarna är redan vanligt i många andra städer.
– I större städer är det snarare regel än undantag, som hos Skånetrafiken, SL, Västerås med flera.
Det inspelade materialet får, enligt länsstyrelsens nya beslut, lagras i två månader.
Ljudupptagning är inte tillåtet.
– Det här kommer införas successivt under kommande månader, allteftersom vi uppgraderar tekniken på bussarna, säger Eva Malmgren.
Hon utlovar att det inte finns någon risk att personal inom LLT missbrukar materialet, eftersom hårddisken kommer att överlämnas direkt till polisen i händelse av brottsmisstanke.
– I övrigt rör vi inte materialet.
Generellt anser Eva Malmgren att Luleås bussresenärer kan känna sig trygga.
– Vi har totalt 4,8 miljoner resor per år, så egentligen är det ovanligt att det händer något. Och arbetsmiljön har blivit mycket bättre sedan vi införde kontantfria bussar. Rånrisken är obefintlig, säger LLT:s trafikchef.