Doktorerna höjer nivån
Det är inte bara besparingar som gäller i Luleås skolor. I går berättade doktorerna Sara Cervantes och Monica Johansson om sitt arbetei skolan.- Vi satsar på forskning och vetenskap. Kvaliteten gör vi inte avkall på, säger skolchef Sture Bryggman.
se bildtext till Skol PK 4
Foto: Bengt-Åke Persson
- Fristående skolor anses skapa en bra konkurrenssituation som gör att den egna skolan måste utvecklas. Att den kommunala skolan tvingas dra ner på grund av färre elever anses negativt, säger Sara Cervantes.
200 lärare har utbildats
Monica Johansson berättar om sitt arbete i Luleå kommunala skola med att lyfta matematiken och om sin kommande rapport "Lyfta matematiken. Hållbar skolutveckling för skolledare, lärare och elever".
- Arbetet har pågått sedan 2006. Nära 200 lärare har utbildats och ett utvecklingsarbete har startats. Vi ser också en svagt uppåtgående trend i studieresultat i matematik i Luleå medan trenden i övriga landet är den motsatta, säger Johansson.
Från förskolan till gymnasiet
Arbetet med att lyfta matematiken har omfattat alltifrån förskolan till gymnasiet.
- Det handlar om att möta alla från det lilla barnet till det stora barnet. Förskollärare och gymnasielärare har suttit i samma klassrum men också fått utbildning var för sig. Välkomsten (skola för nyanlända flyktingbarn) och särskolan har också varit med. Det har varit en enorm dynamik i grupperna, säger Monica Johansson.
De nära 200 lärarna som utbildats har bland annat lärt sig hitta olika arbetsformer för olika problemställningar. En form är att eleverna själva ställer frågor som går att lösa med matematik istället för att läsa frågan i matematikboken.
Introducerar bråk
Tunaskolan har sökt och fått 1, 5 miljoner kronor i statliga medel för att kunna fortsätta att satsa på matematik.
- Deras arbete handlar bland annat om hur man introducerar bråk och procent och hur man förstår division. Det är konkret arbete med matematik, säger Monica Johansson.
Skolchef Sture Bryggman berättar tillsammans med Kristina Wahlberg från utvecklingsenheten om barn- och utbildningsförvaltningens långsiktiga arbete med att knyta forskning till skolans verksamhet.
- Vi drar inte ner på pengar till utvecklingsarbete, forskning och kompetensutveckling, säger Sture Bryggman.
Ökat intresse
Kristina Wahlberg uttrycker stor glädje över budskapet.
- Vi är glada att skolchefen tycker att forskning och vetenskap är viktigt. Vi kombinerar praktik och erfarenheter med forskning. Sara Cervantes och Monica Johansson är viktiga medarbetare med högsta forskarutbildning. Båda har disputerat.
- När det gäller matematiken så ser vi ett ökat intresse bland såväl elever som lärare. Det byggs till exempel upp matteverkstäder och kompetensutvecklingsdagarna blir fler. Många lärare utbildar sig på universitetet, säger Kristina Wahlberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!