Bussgods i Västerbotten med 28 anställda riskerar att läggas ned, som en direkt konsekvens av att styrelsen för länstrafiken i Norrbotten har beslutat att avveckla Bussgods i Norrbotten till årskiftet, ett beslut som offentliggjordes den 15 maj.
– Ja, det är det som är värsta scenariot därför att det är så pass mycket gods som går hela vägen upp till Norrbotten. Vi vet alla hur regionerna ser ut och vilka problem de har, men vårt bussgods har ju gått bra, säger Margareta Rönngren, ordförande för länstrafiken i Västerbotten.
I onsdags träffades den politiska ledningen för länstrafikbolagen och kollektivtrafikmyndigheterna i Norrbotten och Västerbotten för att diskutera om man kan hitta en gemensam lösning för bussgodset, trots att beslutet att avveckla Bussgods i Norrbotten står fast enligt Anders Öberg.
– Jag gör allt för att rädda vårt bolag, jag vill att bussgods ska finnas kvar. Det är den regionalpolitiskt viktigaste frågan för våra inlandskommuner, säger Rickard Carstedt, (S) regionråd i Västerbotten.
Han befarar att en nedläggning av bussgods kan leda till att lanthandlare och livsmedelsbutiker i inlandet läggs ned, eftersom de inte längre kan få dagliga leveranser av mejerivaror med bussen.
I både Norrbotten och Västerbotten ska man upphandla mycket trafik för kommande år under hösten, därför är det bråttom att få fram alternativ till en total nedläggning av godstrafiken, exempelvis fortsatt godstrafik men med enbart vanliga bussar. Då kan det av praktiska skäl inte bli frågan om samma volymer gods som i dag.
– Det är oerhört akut eftersom vi står inför stora upphandlingar av trafik, säger Rickard Carstedt.
Politikerna i Västerbotten togs på sängen av nedläggningsbeslutet, de hade inte fått någon förhandsinformation från ansvariga politiker i Norrbotten.
– Ja, i princip fick jag reda på det samtidigt som media. Jag läste det i ett pressmeddelande 30 minuter innan det gick ut till media, säger Rickard Carstedt.
– De borde ha tagit kontakt med oss, vi blev väldigt överraskade. Vi hade ett beslut att vi skulle bilda ett gemensamt bolag, det skulle ju ha varit klart nu, men då sade man att man ville ha mer tid på sig, säger Margareta Rönngren.
Styrelsen för Länstrafiken i Västerbotten har beslutat att bordlägga frågan om framtiden för Bussgods i Västerbotten, för att avvakta resultatet av de diskussioner som ska föras med regionrådet Kenneth Backgård i Norrbotten inom kort.