DubbelspÄr till Narvik
Artikelförfattaren Fredric Olofsson undrar om det inte vore mer intressant för GÀllivare och Kiruna med dubbelspÄrig jÀrnvÀg till Narvik.
Foto: Göran FÀlt
I debatten har mycket handlat om behovet av den samt nÀr projektet kan förverkligas.
En annan diskussion som förts Àr givetvis finansieringen. DÀr har man frÄn borgerligt hÄll krÀvt att nÀringslivet skall vara med i finansieringen vilket de rödgröna varit tveksamma till.
Men, nu tycks ha Àndrat uppfattning kring frÄgan. Hur och pÄ vilket sÀtt en medfinansiering skulle gÄ till Àr i dagslÀget inte klart.
Om nÀringslivet skall vara med sÄ kommer nog mest troligt bÄde LKAB och Bolidens gruvverksamheter vara föremÄl för
att bekosta bygget.
Hur mycket exempelvis LKAB skulle förutsÀttas gÄ in med kan man alltid fundera över. Samtidigt kan jag inte lÄta bli att tÀnka pÄ om dessa satsningar skulle vÀga upp vad bolaget skulle fÄ tillbaka?
Hur mycket skulle gruvorna i Kiruna, Malmberget och Svappavaara tjÀna pÄ detta? Hade det gagnat GÀllivare och
Kiruna kommun?
Jag bestrider eller förringar inte Norrbotniabanan och dess betydelse, men för de nordliga kommunerna sÄ Àr nog ett dubbelspÄr till Narvik mer intressant. LÀgger vi Àven till de planerade gruvverksamheterna kring Kaunisvaara (Pajala) sÄ skulle ett spÄr dÀrifrÄn mot Svappavaara kunna dras.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!