E 10 inte prioriterad för Trafikverket

Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm lovar inte pengar till E 10 förrän 2020.
– Problemet är att jag träffar andra som pratar om "sin E 10:a". Vi måste använda pengarna klokt, säger han.

Gunnar Malm, Trafikverkets generaldirektör, t.h. kom inte med några löften om at prioritera upprustningen av E 10. Här med Arnold Vonkavaara, chef Trafikverket norr.

Gunnar Malm, Trafikverkets generaldirektör, t.h. kom inte med några löften om at prioritera upprustningen av E 10. Här med Arnold Vonkavaara, chef Trafikverket norr.

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2014-01-21 19:14

Inställda tåg på grund av kyla och inga ersättningsbussar.

Så har det sett ut under helgen.

På tisdagen var Gunnar Malm, generaldirektör för Trafikverket, i Luleå.

Kylan äventyrar säkerheten

Gunnar Malm har förståelse för att tågoperatörerna inte ger sig ut när det är sträng kyla.

– Riskerna för tågen ökar i kylan och man vill inte stå ute i skogen i väglöst land med persontåg. Det skulle äventyra säkerheten.

Trafikverkets ansvar för järnvägstrafiken ligger i infrastrukturen. Missnöjet med de på grund av kylan inställda tågen är inte verkets.

– Det är operatörerna som har kundansvar, men vi måste samarbeta när det inte fungerar.

Varför fanns inga köldgränser förr?

– Det var en annan typ av trafik på järnvägen då. Det fanns en mängd stationer längs spåret. Godstrafiken stannade vid de olika stationerna så det fanns diesellok på olika ställen. Diesellok som kunde undsätta tåg och passagerare. Nu ser det annorlunda ut och de resurser som finns servar en annan trafiksituation.

I veckan sänktes hastigheten på Stambanan mellan Bastuträsk och Boden. Anledningen var problem med rälsen.

– Urspårningen av ett godståg i Storsund i maj berodde på rälsfel. Efter det har vi gjort extra besiktningar av spåret på sträckan. Renoveringen av den delen av järnvägen ligger i planen 2015 - 2018. Nu tittar vi på om det går att tidigarelägga, sade Håkan Äijä, underhållschef på Trafikverkets region nord.

Inga löften för E 10:an

Gruppen för E 10 arbetar för att den olycksdrabbade vägen ska rustas upp. Kristina Zakrisson, (S), kommunalråd i Kiruna, hade hoppats att Malm skulle ta till sig deras argument för en upprustning.

– Det är en av landets farligaste vägar, det borde vara skäl nog. Trafikverket har många gånger omprioriterat från Norrbotten, då ska det väl gå att omfördela till Norrbotten också, sade hon.

Arnold Vonkkavaara, chef Trafikverket norr, sade att de värsta problemen är på sträckan mellan Överkalix och Morjärv. Den delen av E 10 ligger i Trafikverkets plan för 2020.

– Jag har full förståelse för de argumenten kring E 10. Mitt problem är när jag möter andra som har sin "E 10:a". Vår uppgift är att använda pengarna på klokt sätt, vi måste prioritera och rangordna projekten. Något objekt måste komma efter andra objekt, sade Gunnar Malm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om