E4: Här blir det nya mitträcken

E4-sträckan genom Börjelslandet får nya mitträcken och en gång- och cykeltunnel, samtidigt som busshållplatserna flyttas. Därmed kan också bilhastigheten höjas till 110 kilometer i timmen.– Byggstart sker sommaren 2020, säger projektledaren Anna Kronman, Trafikverket.

FURUÖN. Påfarten Holmarvägen-E4 ska stängas och en ny anslutning ska byggas.

FURUÖN. Påfarten Holmarvägen-E4 ska stängas och en ny anslutning ska byggas.

Foto: Trafikverket

Luleå2017-12-19 05:00

Redan i dag finns det mitträcken från Furuön och krönet av E4, där Holmarvägen ansluter, fram till korsningen, där trafikanterna kan svänga till Sundom.

Däremot saknas mitträcken från Sundomskorsningen fram till Smedsbykorsningen.

För att öka säkerheten ska alltså även den cirka 1 400 meter långa E4-sträckan göras om till en 2+1 väg, med nya på- och avfarter, nya busshållplatser samt en gång- och cykeltunnel i området Rupa, cirka 300 meter från Sundomskorsningen.

– Det blir en tunnel under vägen, så att man inte ska behöva gå eller cykla tvärs över E4. En trafiksäker lösning, säger Anna Kronman, projektledare för vägbygget.

I den tidigare fastställda arbetsplanen saknades bilvägar fram till den planerade gång- och cykeltunneln samt till busshållplatsernas nya lägen, så tanken var att anlägga nya enskilda vägar dit.

Men nu vill Trafikverket i stället utforma rena gång- och cykelvägar till tunneln.

– Lantmäteriet såg ingen nytta med nya enskilda vägar till fastigheterna där,

Utöver dessa åtgärder kommer en så kallad C-korsning att anläggas för att skapa en ny anslutning med Holmarvägen.

I dag råder hastighetsbegränsning 90 kilometer i timmen fram till Smedsbykorsningen, men med de nya mitträckena kan det bli en höjning.

– Vi bygger och dimensionerar för 110 kilometer i timmen, även om själva vägplanen inte tar ställning till det.

Noterbart är att det redan vid ett samrådsmöte i somras, för allmänheten i Börjelslandet, inkom synpunkter att hastigheten inte får höjas, eftersom de boende befarar ökad bullernivå, större miljöpåverkan, högre olycksrisk och svårigheter för jordbruksfordon att passera E4.

Nu sker en granskningsrunda och boende samt övriga intressenter kan inkomma med synpunkter fram till den 21 januari 2018. Arbetsplanen med miljökonsekvensbeskrivning med mera finns för allmän beskådan på bland annat bensinmacken i Persön.

– Jag tror att de flesta är positiva. Tidigast sommaren 2020 blir det byggstart. Budgeten ligger på cirka 23 miljoner kronor. Vi räknar med att kunna bygga detta på ett år, säger Anna Kronman, Trafikverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om