E4-olyckan kunde ha förhindrats
Ett så kallat TMA-skydd kunde ha förhindrat de allvarliga skadorna på vägarbetaren Ken Lundqvist, 31.Den slutsatsen drar Arbetsmiljöverket i sin utredning av den våldsamma krocken på E4 i fjol.
Foto:
TMA-skyddet är en anordning som kan dras bakom en lastbil. Det placeras bakom vägjobbarna, och tar upp energin från en krockande bil. TMA står för Truck mounted attenuators.
Säkerhetsplan
Rolf Viklund bedömer att ett sådant skydd kunde ha räddat Ken Lundqvist från att bli påkörd.
- Det kunde ha förhindrat det. Men företaget behövde inte använda det enligt bestämmelserna, säger Viklund.
De bestämmelserna var den säkerhetsplan som upprättades av Vägverket tillsammans med entreprenören Asfaltsbeläggningar. Enligt denna plan behövdes inget TMA-skydd vid arbetet.
Fortfarande sjukskriven
Rolf Viklund pekar också på att hastigheten vid olycksplatsen borde ha varit nedsatt till 30 kilometer i timmen. Vid olyckstillfället var det 50 - också det bestämt av Vägverket.
- När man ser på helhetsbilden var det rimligt med 30. De jobbade så nära trafiken, säger Rolf Viklund.
Ken Lundqvist är fortfarande sjukskriven efter olyckan, som inträffade i september 2007. Han har ständiga smärtor i ryggen och knäna. Han kan inte sitta länge i en bil, gå långt, eller göra tunga lyft. För den förre vägarbetaren väntar en oklar framtid.
- Det är upp och ner. Läkaren sade att jag aldrig kommer att kunna jobba med något tungt, manuellt arbete igen, säger Ken Lundqvist.
Har inte ställts till svars
Nu under brinnande asfaltssäsongen får han vara hemma i Arvidsjaur med sin 1,5 år gamla son. Men även i det umgänget begränsas Ken Lundqvist av skadorna.
- Jag hade velat vara ute och springa med honom. Eller gå långa promenader med barnvagnen. Men det är svårt. Annars funkar det ganska bra.
Så här i efterhand kan han hålla med om att ett stötdämpande TMA-skydd hade varit bra.
- Det var inget man tänkte då, att "oj, här skulle vi haft ett skydd". Men det hade inte varit ohanterligt. Visst hade det varit bra. Helt klart.
Den 36-årige man som körde på Ken Lundqvist styrde in bakom avspärrningen. Han är den som framför allt bär skulden för olyckan, men han har ännu inte ställts till svars av åklagare.
- Det var ren vårdslöshet som orsakade olyckan. Föraren lydde inte hänvisningspilen och hastighetsbegränsningen, säger Rolf Viklund.
Arbetsmiljöverket kommer att kalla till ett möte med Vägverket i länet för att gå igenom vad som ska gälla vid vägarbeten. Arbetsmiljöverket anser inte att entreprenören Asfaltsbeläggningar varit så slarvig med säkerheten att man misstänker brott.
Ken Lundqvist själv tycker att företaget ställt upp på ett bra sätt för honom.
- De har varit jättebra. Helt klart.
BAKGRUND/ E4-OLYCKAN
Ken Lundqvist och en kollega arbetade med mitträckesmontering på E4 vid Strömsund strax utanför Råneå 26 september i fjol.
Strax efter klockan 14 gick de och plockade bort sidomarkeringar. Bakom dem stod deras Volvo 745 med släp.
En 36-årig man i en Audi körde i hög hastighet in innanför avspärrningarna och krockade med Volvon.
Den kastades 20 meter bakåt och vräkte upp Ken Lundqvist i luften. Han landade i motsatt körbana med svåra skador.
Hans bäcken krossades, ett skenben bröts och han fick en kraftig hjärnskakning.
Strax efter klockan 14 gick de och plockade bort sidomarkeringar. Bakom dem stod deras Volvo 745 med släp.
En 36-årig man i en Audi körde i hög hastighet in innanför avspärrningarna och krockade med Volvon.
Den kastades 20 meter bakåt och vräkte upp Ken Lundqvist i luften. Han landade i motsatt körbana med svåra skador.
Hans bäcken krossades, ett skenben bröts och han fick en kraftig hjärnskakning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!