Efter pandemin: Flaskhals för taxis återhämtning

Bristen på förare är ett av de stora problemen för taxibranschen i återhämtningen efter coronapandemin, men det kommer att dröja flera år innan de kan nå de nivåer som rådde före pandemin.

Niklas Karlsson, Luleå taxi, tror det tar många år innan taxibranschen återhämtar sig helt.

Niklas Karlsson, Luleå taxi, tror det tar många år innan taxibranschen återhämtar sig helt.

Foto: Reino Jillker

Luleå2021-06-20 19:00

En av de branscher som drabbades hårdast under coronapandemin var taxibranschen. Något som även märktes av i Luleå.

– Vi har tappat 40 procent av körningarna från 2019 till 2020. Det var bara på grund av pandemin, främst affärsresenärer till och från flyget men också privatpersoner som inte kunde åka till och från krogen, säger Niklas Karlsson, operativt ansvarig för Luleå taxi.  

Enligt en färsk rapport från Svenska taxiförbundet så minskade det totala antalet fordon i Norrbottens län från 440 stycken 2018 till 382 stycken 2020. Innan dess hade antalet fordon ökat svagt från 2012 då det fanns 420 bilar i länet. Antalet fordon per 1 000 invånare minskade till 1,5 fordon 2020 från 1,8 fordon 2018.

– Vi har ökat antalet bilar sedan 2012. Vi hade 51 bilar då, nu har vi 73 stycken. Det berodde bland annat på att vi förvärvade Pdx, men det förändrade inte det totala antalet bilar i stan. Vi har inte minskat antalet fordon men däremot har andra bolag försvunnit, säger Niklas Karlsson.

Trots nedgången för Luleå taxi har man haft segment som klarat sig bättre och som gjort att man överlevt coronakrisen.

– Det är våra affärskunder som vi har långsiktiga avtal med. Det är lokalt återkommande kunder. Sedan är det samhällsbetalda resor som sjukresor, skolor och färdtjänst. Till det har vi budkörningar. De har inte gått ner så mycket under pandemin. Vi har också sett att i takt med att vaccineringarna ökar så har färdtjänstresorna också ökat då kunder som är i riskgrupperna nu vågar åka färdtjänst, säger Niklas Karlsson.

Tror du ni kommer att återhämta er till de nivåer ni hade 2019?

– Jag tror inte taxibranschen kommer tillbaka till de nivåerna som vi hade då. Inte på affärsresorna i alla fall då man nu har digitala möten. Jag tror att många affärsföretag har ändrat sina resemönster och det kommer inte tillbaka till som det var. Däremot färdtjänst, sjukresor, skolor och privatmarknaden kommer nog att komma tillbaka, säger han.

Det svåra under den här coronapandemin var de snabba omställningarna för att kunna möta den minskande efterfrågan. 

– Den är inte över än men nu kan det bli problem att ställa om åt andra hållet. Nu blir problemet att snabbt nog få tillgång till förare. Vi har gått ner med 50 förare sedan tiden före pandemin och att ersätta dem kommer att ta tid, säger Niklas Karlsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!